Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel mag mijn partner maximaal verdienen voor mijn recht op bijstand?

Ik wordt werkeloos binnenkort en wij vroegen ons af of het nut heeft om bijstand aan te vragen, aangezien wij denken dat mijn partner teveel verdiend om voor bijstand in aanmerking te komen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
12.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je niet eerst recht op WW ipv. bijstand?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Als je werkeloos wordt krijg in normale omstandigheden een WW uitkering die niet afhankelijk is van het inkomen van je partner.

Krijg je geen WW dan kan je inderdaad een een uitkering betreffende het WIA (nieuwe bijstand) aanvragen en daarin wordt inderdaad het inkomen van je partner meegenomen, is dit boven de bijstandsnorm zal je geen bijstand ontvangen, is het lager dan de bijstandsnorm zal er een uitkering verstrekt worden zodanig hoog dat het loon samen met de uitkering de bijstandsnorm bereikt wordt.

Toegevoegd na 2 minuten:
De bijstandsnorm bedraagt momenteel:€1359,49
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel TheoD voor je antwoord. In je antwoord zie ik ook mijn vraag, namelijk: Wat is die bijstandsnorm?
Als je werkloos wordt, en genoeg arbeidsverleden hebt opgebouwd, heb je recht op WW, wat niet afhankelijk is van je vermogen of inkomen van je partner. Als je geen recht hebt op WW, of als de WW afloopt wordt er gekeken naar het inkomen van je partner en je vermogen. Als dat inkomen boven of gelijk aan het minimumloon is, heb je geen recht op bijstand
(Lees meer...)
anneliez
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding