Wat zijn goede openingszinnen voor te gebruiken in een brief voor een open sollicitatie?

Misschien een vraag voor mensen die brieven moeten beoordelen: wat trekt je aandacht en wat niet?

Toegevoegd na 9 minuten:
Het gaat hier om culturele bedrijven

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ik moet brieven beoordelen en waar ik op let zijn originaliteit en motivatie. Ik krijg vaak genoeg brieven dat ze zo graag willen werken om zichzelf te ontwikkelen. Dat vind ik natuurlijk prima maar ik ben vooral geïnteresseerd in de meerwaarde voor het bedrijf (what's in it for me?). Daarnaast zijn taalfouten echt vreselijk dan heb je echt al een achterstand bij mij. (de echte grove fouten dan he)
Dus schrijf een goede motivatie waarom je juist bij dit bedrijf wilt werken. En beschrijf ook de functie waarin je jezelf ziet. Dat lijkt verkeerd omdat je minder kans maakt maar een zinloos gesprek is voor niemand leuk en het komt heel goed over als je precies weet wat je wilt.
Maar bovenal moet je zien te achterhalen aan wie je je brief moet sturen en of er uberhaupt plek is bij de bedrijven waar je wilt gaan werken. Het is bij een open sollicitatie van het grootste belang dat je brief bij de juiste persoon terecht komt en dat is lang niet altijd het geval. Juist open sollicitaties komen in databanken waar nooit iemand in kijkt. Dus bel eerst het bedrijf om te vragen of ze open sollicitaties accepteren en naar wie je dan het beste de brief kan sturen.
Als openingszin kan je dan refereren aan het telefoongesprek wat je hebt gehad.
Je kan ook een fles wijn met je tekst of een grote poster met je verhaal opsturen. Dit soort zaken worden niet zo snel vergeten. Het moet natuurlijk wel aansluiten bij het bedrijf waar je wilt werken maar dat zal je zelf het beste kunnen inschatten denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit is ZEER afhankelijk van het vakgebied!

In een web beheer functie:
Geachte [PAO persoon / directeur naam],

Websites bepalen het degalijkse leven van miljoenen mensen wereldwijd. Hier een goede vorm aangeven maakt een echt verschil in de boodschap die een bedrijf op internet uitdraagt

Of in een onderzoeksfunctie:
De nieuwsgierigen bepalen de toekomst; Dat is mijn fylosofie & levensmotto. Daarom zou ik graag in uw organisatie als wetenschappelijk medewerker meedraaien in het onderzoek aan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste/geachte meneer/mevrouw,
Graag wil ik reageren op uw advertentie/functie...... enz.

Maak er een persoonlijke brief van met weinig poeha maar wel zo dat ze een kans missen als ze je niet nemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sowieso al aandacht besteden aan de lay-out van je schrijven, zodoende dat al de aandacht trekt.

het moet plezant lezen (kort en krachtig) en toch een hoge aaibaarheidsfactor hebben.

het mag niet te schreeuwerig zijn.
niet te opdringerig lezen als hard selling (verkoop) maar je mag wel concreet schrijven en echt niet te standaard zijn ;-)

hoe zorg jij ervoor dat ze jouw brief (tss die andere 100) eruit nemen en willen lezen....

dus je mag een vet kader gebruiken om je slogan, idee, openingszin "in the picture" te zetten.

nog iemand aanvullende ideeën?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onlangs bezocht ik de website van uw bedrijf. Ik werd meteen enthousiast, dit is het bedrijf waar ik graag voor wil werken.

.... redenen waarom dit bedrijf

..... mogelijke functie's of functierichting

.... kwaliteiten

afsluiten:

U begrijpt dat het onmogelijk is om alle informatie over mijzelf in deze brief te verwerken. Daarom zie ik uit naar een persoonlijke kennismaking en ga ervan uit u hiermee voorlopig voldoende te hebben geïnformeerd.