Wat is het verschil tussen de twee trademark symbolen?

Een stichting heeft een trademark en die moet nog in het logo worden geplaatst. Het gaat om de symbolen: ® of ™
Welke kan het beste toegepast worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Het ®-teken staat voor 'registered trademark' en is overgewaaid uit Amerika. De reden om ® in de VS te gebruiken is dat je dan niet meer hoeft aan te tonen dat de inbreukmaker wist van het bestaan van het merk. En dat is handig want iemand die willens en wetens inbreuk pleegt op je merkrecht moet meer schadevergoeding betalen. Maar je mag ® alleen gebruiken als je ook echt een geregistreerd federaal merkrecht hebt op het teken. Het opzettelijk en verkeerd gebruiken van het teken ® in de VS is strafbaar als fraude.

TM is het, eveneens Amerikaanse, symbool om aan te geven dat een merk (nog) niet is ingeschreven. Vandaar dat je daar bij heel veel woorden de aanduiding TM ziet staan. In Nederland en België hebben deze symbolen geen wettelijke basis. Het vermelden van dit symbool is zeker niet verplicht en zie je dit teken ergens bij staan, dan is het niet zeker of er ook daadwerkelijk iets geregistreerd is.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de opheldering hierover!