Heeft iedereen recht op een reiskosten vergoeding voor Woon-Werk?

Hallo allemaal. Ik werk sinds kort via een uitzendbureau en vroeg me af of ik recht heb op een reiskosten vergoeding voor woon werk verkeer? Er staat niet over op mijn contract maar misschien is er iemand die weet waar ik informatie kan krijgen of kan vinden waar het zwart op wit staat?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (7)

Het moet in je arbeidsovereenkomst staan, of in de CAO die op jou van toepassing is, of in een personeelshandboek.
Als het daar overal niet in wordt genoemd, heb je er geen recht op. Maar geen recht betekent niet dat je er niet om kunt vragen...
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaaf+
Mijn ervaring is dat het afhankelijk is van de werkgever en de overeenkomst die het uitzendbureau heeft gesloten met het bedrijf waar jij voor werkt. Ik zou als ik jou was contact opnemen met het uitzendbureau, dan weet jij of jij alsnog reiskosten krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou ik ook doen inderdaad+
ronron1212
12 jaar geleden
Het bedrijf waarvoor je werk heeft daar niets mee te maken. Het bedrijf huurt in voor een bepaald bedrag per uur. Heeft het een reiskosten afspraak gemaakt dan betaald het bedrijf dat ook. Het gaat erom wat er door de werknemer met het uitzendbureau is afgesproken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ervaring is anders, als je salarisverhoging krijgt, komt dat ook omdat het bedrijf dat heeft bepaald. Reiskosten kunnen ook verschillend zijn ook al werk je via hetzelfde uitzendbureau. Heb ook wel eens de mededeling gehad, reiskosten worden niet door het bedrijf vergoed.
ronron1212
12 jaar geleden
Dat zeg ik toch ook als het bedrijf een afspraak heeft gemaakt over reiskosten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zei ik dus ook al in mijn antwoord...
Dit is afhankelijk van de CAO van de inlener. Als het bedrijf, waar jij via een uitzendbureau gaat werken, aan zijn vaste werknemers geen reiskostenvergoeding betaalt heb jij er ook geen recht op. Betalen ze het vaste personeel wel reiskostenvergoeding, dan moet jij het ook krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een werkgever is nooit verplicht een reiskostenvergoeding te geven. Dit zijn afspraken die de werkgever zelf maakt, danwel via de CAO, danwel via de PvTof de OR. Ook de hoogte van de vergoeding mag hij zelf bepalen, als het maar niet boven de 0,19 ct per kilometer is. Voor het OV gelden andere regels.

Als je al ergens werkt, en je gaat zelf verder weg verhuizen, hoeft je werkgever je geen reiskosten te betalen. Het kan dus zijn dat een collega, die net zo ver weg woont, maar daar al woonde toen hij in het bedrijf kan werken wel een vergoeding krijgt, maar als je tijdens je dienstverband zelf gaat verhuizen krijg je vaak niks.
Ga je dichterbij wonen dan wordt je vergoeding wel aangepast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaat geen wettelijk recht op reiskostenvergoeding voor woon-werk verkeer.

Wel kan het zijn dat dit is overeengekomen per collectieve of individuele arbeidsovereenkomst of op andere wijze vastgelegde bedrijfsregels.

Via een uitzendbureau hangt het dan nog af van onder welke regeling je valt: Of je betaald wordt via de ABU of volgens de inlenersbeloning.
Vanuit de ABU en de NBBU Cao (de twee uitzendCAO's) bestaat geen recht op reiskostenvergoeding.

Naar aanleiding van andere antwoorden, voor als je inderdaad recht hebt op reiskostenvergoeding:
Indien je recht hebt op reiskostenvergoeding, dan is dit meestal 0,19 cent per kilometer, omdat dit onbelast vergoed mag worden. Het mag ook meer zijn, maar dan moet je dus belasting betalen over het meerdere. En het kan uiteraard ook minder zijn. Het is dus niet waar dat er niet meer vergoed kan worden.

De meeste werkgevers hebben een maximum gesteld aan de reiskostenvergoeding.

Voor wat betreft verhuizen geldt vaak dat als je verder weg gaat wonen, je niet meer reiskosten vergoeding zal ontvangen. Je houdt dan meestal wel hetgeen je al kreeg.

Dit alles is altijd afhankelijk van het bedrijf, bedrijfsregels, mogelijke CAO's, individuele afspraken, etc. Er is geen vastgesteld antwoord op te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt recht op vergoeding als dat is overeengekomen, hetzij in een algemene regeling (bijv. CAO) hetzij als je dat individueel, dus zelf doet.

De werkgever mag van de fiscus een belastingvrije (=onbelaste) reikostenvergoeding geven als je regelmatig reist en de enkele reisafstand tenminste 10 km. is. Daarvoor zijn normen.
Als je kunt kiezen tussen bij voorbeeld een bedrag bruto of datzelfde bedrag als onbelaste reiskostenvergoeding dan houd je van het laatste het meest over omdat er geen belasting afgaat.

NB Als de werkgever dat niet doet, dan kun je in je eigen aangifte een bedrag aftrekken, afhankelijk van het aantal dagen en afstand.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bovenstaande situatie geldt alleen als er met openbaar vervoer wordt gereisd, niet met eigen vervoer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaat geen wettelijke regeling voor reiskostenvergoedingen. De werkgever is dan ook niet verplicht om je reiskosten te vergoeden. In veel cao’s liggen bepalingen over een reiskostenregeling vast. Sommige bedrijven geven hun werknemers een standaard reiskostenvergoeding. Andere ondernemingen vergoeden de kosten van bus, trein en tram. Vanaf 2 juli 2007 ontvang je als uitzendkracht de kostenvergoedingen van het bedrijf waar je op dat moment werkt, voor zover het uitzendbureau deze kostenvergoedingen netto mag uitkeren en de kostenvergoedingen noodzakelijk zijn voor de uitoefening van je functie.