Krijg je aftrekbare kosten voor studie van Belasting op je rekening?

Ik volg HBO opleiding, hiervoor ontvang ik geen studiefinanciering. Nu ben ik bezig met het invullen van belastingaangifte 2012.
Mijn studiekosten zijn 2000,- maar vervolgens zie ik dat het verschijnt bij persoonsgebonden aftrek. Betekend dit dat ik het geld niet terugkrijg? En dat het gewoon van mijn inkomenverzameling wordt afgetrokken? Of krijg ik inderdaad over paar maanden dit bedrag op mijn rekening van de belastingdienst?
Alvast dank.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het bedrag dat je opgeeft aan studiekosten (zit nog een drempel op van eur 500.-) is gewoon een van de vele posten die meetelt om tot het belastbare inkomen te komen. Net als salaris, betaalde lijfrentepremies, giften, banksaldi enz. enz.

Het is dus niet zo dat je het studiekostenbedrag krijgt uitbetaald.

Het belastbare inkomen bepaalt weer het bedrag van de belasting die je moet betalen of terugkrijgt.

Extreem voorbeeld: stel dat je op 01/01 een banksaldo hebt van 100.000.- en je hebt aftrekbare studiekosten ter grootte van 10.000.-. Als er verder geen bijtel- of aftrekposten zijn zul je toch belasting moeten betalen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het bedrag 'doet' dus wel iets in de aangifte want als je deze kosten niet ingevuld zou hebben, zou het belastbare inkomen hoger zijn. De invloed van de studiekosten op de uiteindelijk te betalen belasting kun je zien door ze een keer weg te laten (en kijken wat eruit komt) en ze weer 'terug te zetten'.
Computoon
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Het voorbeeld van € 100.000 vermogen € 10.000 studiekosten is buitenissig en mede daardoor niet verhelderend te noemen. Bovendien zal de student in deze situatie meestal GEEN belasting hoeven te betalen ipv verminderde belasting. Een student heeft meestal geen hoog inkomen. Stel € 12.500
Dit inkomen wordt vermeerderd met 4% van (100.000 minus vermogensvrijstelling van 20.000) is € 3200. Totaal verzamelinkomen Box 1,2,3 is dus € 15.700 Hier gaat de aftrekpost van € 10.000 minus drempel van € 500 vanaf. Resteert een inkomen van € 6200. Over dit inkomen hoeft door de heffingskortingen geen belasting te worden betaald.