hoe zit het belastingtechnisch met geld ontvangen via moneygram?

er is nu een paar keer vanuit portugal geld gestort via moneygram , moet hierover belasting betaald worden en zo ja hoe pak ik dit aan?
het gaat over een 1500 tot 2500 euro in een jaar tijd particulier.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.5K
SimonV
5 jaar geleden
Wat voor geld? Schenking? Honorarium?
tinus1969
5 jaar geleden
Hoe je het hebt gekregen ( cash moneygram etc) doet er niet toe. De vraag is waarom je het krijgt - dat bepaalt of en hoeveel belasting je betaalt.

Antwoorden (1)

Met zo'n vraag, waarbij ook maar enige verdere informatie ontbreekt, is werkelijk niets te beginnen.

Nu kan ik wel een aantal scenario's bedenken, maar er bestaat een grote kans dat ik de werkelijke situatie volledig mis en dus is het weinig zinvol om in deze zaak fiscaal advies te geven.

Is vraagsteller bijv. een bij de Kvk ingeschreven ondernemer?
Welke belastingmiddelen zijn vervolgen op hem van toepassing verklaard (hierbij moet je denken aan. de omzetbelasting en de inkomstenbelasting)?
Wordt er vervolgens een op eenvoudige wijze controleerbare boekhouding gevoerd en voldoen de facturen aan de daarvoor gestelde vereisten?
Wordt er daadwerkelijk winst genoten of speelt dit alles zich af in de hobbysfeer?

In principe zijn alle inkomsten, genoten uit verrichte arbeid, aan inkomstenbelasting onderhevig. En of deze inkomsten worden voldaan via Moneygram doet niet ter zake.. De wijze van betaling bepaalt immers niet of er sprake is van een bron van inkomen.

Mogelijk is hier sprake van een webshop waarvoor sinds kort specifieke regels gelden.

Maar voor een goed advies dient ik toch te beschikken over meer informatie. .
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
daarom had ik er ook particulier bijgezet...
en niet zakelijk of semi zakelijk
tinus1969
5 jaar geleden
@joanna1986, maar ook particulier kan verschillende dingen betekenen. Gift? Verkoop tweedehandsspullen? terugbetalen van gezamenlijke vakantie? Etc etc etc.