hoe kan ik mijn geld terugvragen zonder "gierig" te zijn?

Ik ben momenteel student en heb niet onwijs veel geld. Onderling lenen wij vrienden/collega's geld aan elkaar en "storten" dit weer terug. Vaak gebeurt dit bij kleine bedragen niet ( tot 8euro ongeveer). Maar aangezien ik dit niet kan missen wil ik het eigenlijk wel gewoon terug, ik stort zulke kleine bedragen overigens wel altijd netjes terug. Ik wil dus niet overkomen als mier maar het wel op een goede manier terugkrijgen en het liefst zonder vragen:)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Er zal niets anders opzitten, dan de regels aanscherpen.
Dus alle mensen een keer bij elkaar roepen ( met een lekker biertje erbij), en dan vragen, wat 'men' ervan vindt, om af te spreken dat ieder bedrag, hoe klein ook, vanaf nu teruggestort zal gaan worden, en niet soms wel en soms niet, en door sommigen wel en door sommigen niet.
In een maand is 4 x €8 toch al een heel bedrag, dat niet teruggestort 'hoeft' te worden.
En dat het, wat jou betreft, anders afgelopen is met lenen - dat je bij dezen dus niet meer gevraagd wil worden iets even voor te schieten.
Juist omdat jullie allemaal niet veel geld hebben, zal iedereen dit begrijpen, al zal degene, die gewoon nooit terugstort, er een beetje van balen.
Meer regels opstellen is nooit leuk, maar niet weten hoe je de maand uit moet komen, is ook niet leuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Als het vrienden zijn, het gewoon een keer uitleggen; Dat jnij op dit moment krap zit, en je geld echt hard nodig hebt. Studenten onder elkaar hebben hier in mijn ervaring uiterst veel respect voor, en zullen onmiddelijik hun 'schulden' vereffenen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ik geld uitleen dan wil ik het ook altijd terug..je kan zeggen dat je het echt nodig heb omdat je zelf ook niks meer heb...dan lijkt het me logisch dat ie het wel terug geeft..is en blijft jou geld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder vragen gaat het niet lukken, anders had je je geld al terug gehad.
Degene die jou om 8 euro vroeg schaamde zich toch niet om je dat geld te vragen?
Het is mij dan onduidelijk waarom jij je eigen 8 euro niet terug vraagt, daar hoef je je NIET voor te schamen, jij bent niet gierig, je wil alleen je uitgeleende geld teug , je hebt zelf ook geld nodig om te leven.
Lijkt me een duidelijk argument, toch?
Je zou alleen gierig geweest zijn als je bulkte van het geld en een vriend in nood dan geen 8 euro uit zou lenen.
Ik vind het gierig van je vriend als hij jouw geld niet terug geeft.
Je moet dingen niet omdraaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik jou was zou ik het met humor doen.
Doe je voor als een hinderlijke dakloze die geld nodig heeft voor de opvang en soep. handje ophouden en gebaren maken van soep eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer een gelijk bedrag van die vriend te lenen en als het niet mag gebruik je het argument dat hij eenzelfde bedrag van jou heeft geleend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kleine bedragen niet terugbetalen doet me aan dat mopje denken: Meneer hoe duur is de benzine? 1,50 meneer. En een druppel? "gratis meneer" "oke, druppel hem maar vol"
Dus toch maar gewoon terugvragen, succes,
anneliez
13 jaar geleden
Ik begrijp dat dit lastig is, zo bouwt iedereen in zijn eigen kringetje zijn eigen cultuurtje, en bij jullie is het zo gegroeid dat je tot een bepaald bedrag geld van elkaar leent, zonder dat hier een teruggave verplichting aan vast zit.

Ik denk dat je toch bij mensen van wie je nog geld tegoed hebt, je probleem moet uitleggen. Vertel dat je krap bij kas zit, en dat je toch graag je geld terug wil.
Ik denk dat ieder mens met een beetje inlevingsvermogen je zeker terug zal betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schroom niet, gewoon terugvragen. In vriendschap heb je dit uitgeleend - Als iemand het raar vindt dat jij het terug vraagt, zegt dat iets over die persoon...nl dat het geen vriend is! Misschien pijnlijk om daar achter te komen, maar je kunt dan maar beter weten.