Wat is verstandig: "Je geld op een spaarrekening te zetten of verschillende spaarrekeningen"? Wat is veiliger ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sparen
4K

Antwoorden (6)

Tot 100.000 euro is het gegarandeerd door de overheid, dus pas daarboven zou ik een nieuwe rekening gaan openen. Eerder is niet nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot €100.000 is spaargeld bij een bank met een vergunning van De Nederlandse Bank gegarandeerd, ook bij faillissement van die bank. Dus als je meer dan €100.000 aan spaargeld hebt, dan is het veiliger om verschillende spaarrekeningen bij verschillende banken te hebben. Let op: die €100.000 gaat over spaargeld en geld op de betaalrekening. Het gaat ook per bank, dus het helpt niet om bij een bank meerdere spaarrekeningen te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het veiligst is je geld over meerdere rekeningen te spreiden.

De overheid garandeert dan wel tot 100000 euro per persoon per bank, maar ook al zit jij lang niet aan dat bedrag - stel dat jouw bank failliet gaat, dan zal het een tijd duren voordat de overheid jouw geld terugstort.

Je zit dan dus een tijdje zonder geld - en dat wil je waarschijnlijk niet.

Om die reden is het verstandig je geld over meerdere banken te verspreiden, ook als je (veel) minder dan 100000 euro hebt.

Toegevoegd na 2 minuten:

Er zijn wel twee dingen om rekening mee te houden.

1.
Open niet te veel spaarrekeningen. Da's een hoop gedoe om het allemaal bij te houden.

2.
Kijk of verschillende banken wel echt verschillend zijn. Soms opereert één bank onder twee namen. Gaat dan het concern failliet, dan zijn dus in één klap *beide* banken failliet, en ben jij dus twee spaarrekeningen tijdelijk kwijt.

Voor punt 2: je kunt bijvoorbeeld op Independer zien of banken een bankvergunning delen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie tips.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Handige tip, veel mensen staan er niet bij stil dat het nog een hele lange tijd kan duren voordat je je geld pas terug krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de pl.... echt uitbreekt en er een domino effect ontstaat omdat de banken achter elkaar omvallen dan is zo'n garantie in de praktijk natuurlijk niet veel waard, want waarvan moet dat betaald worden ?
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat klopt. Maar ja, ik weet geen betere oplossing.
De overheid geeft een garantie tot 100.000 euro, dus als je niet meer dan 100.000 euro hebt dan zit je prima met één spaarrekening. Met twee personen een rekening openen verdubbeld dat bedrag.

Bijna alle spaarvormen op deze site, en op de Sparenpagina, vallen onder het Nederlandse Depositogarantiestelsel met toezicht van De Nederlandsche Bank. Alleen de spaarvormen van Argenta en Bank of Scotland vallen onder het respectievelijk Belgische en Britse garantiestelsel. Dit betekent dat spaargeld voor 100% gegarandeerd is, als het saldo (inclusief eventueel bijgestorte en nog te ontvangen rente tot het moment van omvallen van de bank) niet hoger is dan € 100.000. Deze regeling geldt per persoon (ongeacht de leeftijd), en per bank. Bij een en/of rekening (van twee personen) geldt het dubbele bedrag, dus € 200.000.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spreiding is de veiligste optie, ook bij tegoeden onder de € 100.000,-

Voor particulieren is het saldo tot € 100.000 (per bank) weliswaar gegarandeerd, maar de IceSave kwestie laat zien dat het lang kan duren voordat je je geld uiteindelijk terugkrijgt. Knap vervelend, als je het geld op enig moment nodig hebt.
Door te spreiden breng je dat risico terug.

Toegevoegd na 53 seconden:
Edit: hmm, zie net dat twee antwoorden hoger een antwoord van dezelfde strekking staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je er zeker weet dat je je geld langdurig kunt missen, dan kun je het (mits minder dan € 100.000) bij één door de DNB gecontroleerde bankorganisatie onderbrengen.

Uit de ervaring bij het faillissement DSB blijkt dat het vele maanden kan duren voordat je het geld terugkrijgt. Nu was DSB een kleine bank. Het is de vraag hoe lang het duurt voordat bij een eventueel faillissement van een grotere bank je je geld terugkrijgt. Alleen al daarom zou ik het niet bij één en dezelfde bankorganisatie plaatsen.

M.b.t. bankorganisatie: Let op. Een en dezelfde bank kan onder verschillende namen opereren. Ga daarom eerst na bij de website van DNB dat er bij verschillende namen ook sprake is van verschillende bankvergunningen.