Verhouding gulden versus euro? Als voorbeelden: 1. Pedicure 20 gulden is nu 27,50 euro 2. Pilsje op terras was 2,25 gulden en nu 2,55 euro

Wie wordt er nu exact rijk, c.q. beter van?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

De inflatie is al jaren laag in nederland. De afgelopen 10 jaren is de inflatie gemiddeld nog onder de 3.6% gebleven. De prijsstijging 100% in 10 jaar heeft dus niet echt te maken met inflatie. Maar waar wel dan mee? Misschien met de doorrekening van de kosten van de invoering van de euro de eerste jaren. Die kosten betaalt de consument natuurlijk ook zelf.

Of volgens Zalm hebben we een incorrecte start gemaakt met de euro door de hoogte kunstmatig vast te stellen. Dit bedrag schijnt in relatie tot de duitse mark te hoog te zijn geweest. Zie verschillende documentaires op uitzending gemist over de euro. Er zijn vele theorieën waar uiteindelijk allemaal wel wat in zit.

Er zijn weinig mensen rijker van geworden, vooral omdat de prijsstijgingen te maken hebben met kostenverhogingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als de inflatie 3.6 % bedraagt, dan verdubbelt de prijzen in 72/3.6 = 20 jaar. In theorie zouden 20 jaar na de invoering van de Euro de gulden prijzen en de euo prijzen ongeveer gelijk aan elkaar moeten zijn.

We zijn nu 10 jaar bezig met de Euro en de prijzen zijn bijna gelijk aan elkaar. Dat wil zeggen, dat de inflatie ongeveer 7 % moet zijn geweest.

Sommige producten iets meer en sommige producten iets minder.

Toegevoegd na 1 minuut:
Daar wordt niemand beter van. Inflatie is immers een spook het andere spook heet deflatie. Wat ergere bijeffecten heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niemand word hier beter van. Dat wat jij beschrijft is vooral door inflatie ontstaan. De gulden is al 10 jaar geleden omgeruild voor de euro. Je kan nu echt geen vergelijking meer maken met het prijsniveau van toen.