kan/mag ik dit aannemen?

ik doe t/m deze week vakantiewerk in de thuiszorg.
schoonmaken enz. bij vooral ouderen.
nu heb ik 6 uur bij een oude man gewerkt.
omdat ik deze week stop zal ik niet meer bij hem terugkomen. ik ben er 2 keer geweest.
nu gaf hij mij 50 euro, uit dankbaarheid.
maar hij hoeft mij helemaal niet te betalen, dat doet de thuiszorgorganisatie, dat heb ik ook tegen hem gezegd
. in de 6 uur die ik bij hem gewerkt heb, heb ik ongeveer de helft verdiend van de fooi die hij mij gaf.
ik vind het veel te gek!

hij is niet dement o.i.d. maar gewoon superblij dat er iemand komt: hij is heel eenzaam.

kan ik dit zomaar aannemen? heeft de thuiszorg daar geen bezwaar tegen?

misschien een domme vraag, maar ik vind 50 euro veel, als je kijkt dat ik er maar 2 middagjes ben geweest.

Toegevoegd na 5 minuten:
ik doe dus vakantiewerk voor een paar weken en heb verder geen contact met collega's, maar ben alleen bij de mensen thuis.

Toegevoegd na 20 minuten:
ik denk dat hij wil dat ik nog eens terugkom, dat vroeg hij ook.. ik heb het zo ongeveer belooft..

Toegevoegd na 17 uur:
ik had net iemand van de planning aan de telefoon en daar heb ik het gelijk aan gevraagd. het mag absoluut niet en ik moet het terugbrengen en zeggen wie het was, omdat hij dit misschien bij meer mensen heeft gedaan. vond ik wel stom, want ik wil niet dat hij weet dat ik het tegen de thuiszorgorg. heb gezegd, maar ja..
ben opgelucht...
alleen nu nog het geld terugbrengen.,

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, maar ik twijfel of ik het terug zal geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch wel uitkijken dat je geen persoonlijke band gaat krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mag dat niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of misschien wel iets, wat in mijn tijd erger was dan de dood!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou koolmeesje toch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie je wel, dat voelt beter denk ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Moolkeesje. Je weet maar nooit wat er verder nog achter zit aan bijbedoelingen. Ik zou zeggen: teruggeven en afstand houden.

Het beste antwoord

ik heb ook in de thuiszorg gewerkt als vakantie kracht en dit ook meegemaakt... ik heb het niet aangenomen en netjes opgebiecht aan mijn leidster.... wat bleek... deze man gaf vaker geld en kadootjes weg en betaste later de verzorgsters..als zij een klacht indiende zei de man...ik heb er geld/kado voor gegeven en dat heeft ze aangepakt

ongelofelijk achteraf dat de leiding me hier niet voor heeft gewaarschuwd en dat ze een jonge meid van 17 jaar groen als gras op dit ventje afstuurde

Natuurlijk hoeft dit bij jou helemaal niet te gebeuren, en is het mannetje je super dankbaar. Maar een doosje chocolade is ook goed
Je aanwezigheid heeft hem goed gedaan ik snap best dat ie daarvoor dankbaar is... misschien hoopt ie dat je nog een keer langs komt... mensen zijn best eenzaam en zo'n jong mens met een leventje voor zich brengt weer leven in de brouwerij...maaaar pas op

Toegevoegd na 14 minuten:
dus geld niet houden en niet alleen naar de persoon gaan...nogmaals ik wil dit mannetje niet in een hokje plaatsen, maar denk alleen aan jou welzijn
opbiechten aan leidster (eerlijkheid duurt het langst) je bent hartstikke jong en het overviel je vast 50 euro is een giga bedrag
en wat zij met deze ervaring doen. het is ook hun verantwoordelijkheid om deze man in de gaten te houden/ hem erop aan te spreken
hoe fijn die 50 euro ook is en hoe goed je het ook kunt gebruiken, je krijgt er inderdaad een naar gevoel van in je buik...( dat er iets knaagt is wel duidelijk, anders kom je er hier niet mee...)
ik heb overigens nog jaren als vaste kracht met veel plezier ( de dankbaarheid van de mensen is zo groot) bij de organisatie gewerkt
Komt wel goed met jou hoor!
succes meis!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (28)

Of het mag weet ik niet. Maar het gaat om het gevoel daarbij. Ikzelf zou me er niet prettig bij voelen.
Ik krijg in de thuiszorg ook wel eens geld aangeboden maar dit wordt gedeeld met de rest van het team. Misschien zou je dat ook met jouw team kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het mag niet! dus ook niet aannemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag wel, er zijn mensen die mij persoonlijk niks geven (Had ik beter moeten zeggen) Maar ze geven dan iets rond de feestdagen of net voor de vakantie. Dat gaat dan in de gezamenlijke pot voor bv een etentje.
Als deze man niet dementeert en hij is zo ontzettend blij met jou, zou ik het maar aannemen. Als dit structureel zou zijn zou ik het niet aannemen en het er met de thuiszorg organisatie over hebben.
Officieel zal je het niet mogen aannemen, maar zie het als een afscheidsgeschenk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet doen waar je je goed bij voelt. Vraag je in elk geval eens af, of de man iets terugverwacht voor het geld, bijv dat hij hoopt dat je later nog eens op bezoek bij hem gaat komen of dat hij het puur geeft, omdat hij je zo'n uitstekende hulp vond of prettig mens. Als je denkt dat hij iets terug verwacht, dan moet je je afvragen, of je aan die verwachting kan voldoen.

Als je tot de conclusie bent gekomen dat de 50 euro gewoon een leuk gebaar is van de man, dan is er verder niks mis mee, met het aannemen van dit bedrag. Denk ook niet dat je eerst hoeft te overleggen met de thuiszorg hier over. Je bent waarschijnlijk zelfstandig genoeg, om hier zelf een goede keuze in te maken. 50 euro is voor dan voor jou vast een groot bedrag, maar voor de man misschien niet.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Doen wat je wilt, dus ook delen is en optie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef je nou een cliché antwoord voor het puntje of heb je ook nog enig normbesef? Gedragscode dat is waar je je aan moet houden tenminste als je professioneel bent.
FF ter verduidelijking, mocht er een - min - vallen dan heb ik dat niet gemind.
ik heb in een bejaardenhuis stagegelopen, en ik mocht echt helemaal niks aannemen van die mensen.
nou ja een snoepje ofzo kreeg ik ook wel eens.
maar wij werden vaak duidelijk gewaarschuwd dat we geen waardevolle dingen mochten meenemen.

er was eens een stagaire in dat huis die ook iets had gekregen,. in dat geval was het een kettinkje van een dame,
maar daar kwam later veel achterweg, de fam dacht dat het was gestolen en dat is nog een heel gedoe geweest,

ik denk dat je het beter niet kan aannemen, 50 euro is wel een hoop geld,
maar het is je eigen keuze, en jij moet het zelf beslissen. en anders even overleggen met een leidinggevende van je.
13 jaar geleden
Ik ben zelf verpleegkundige en heb ook wel eens iets aangeboden gekregen.
Ik heb het nooit aangenomen omdat het 'later'nog wel eens gaan woelen in je buik. Hou het professioneel en geef hem zijn geld terug.
Nu ik dit van jou lees heb ik er opnieuw een goed gevoel over dat ik het nooit heb gedaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook in de thuiszorg gewerkt en ik weet nog dat er in mijn contract stond dat ik het niet aan mocht nemen. Een koekje/snoepje/appel vind ik iets anders. € 50 is ook veel en misschien hoopt hij zo dat je nog eens op bezoek komt. Misschien kun je met het geld samen iets leuks met hem doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag dit absoluut niet aannemen!! Dit staat in de richtlijnen van de thuiszorg.
Het is een van de valkuilen van werkers in de zorg, dat je denkt dat juist jij diegene bent die iemand blij kan maken.

Natuurlijk heb je je werk goed gedaan, daar twijfel ik niet aan. Je moet die 50 euro teruggeven en beslist verder geen bezoeken meer afleggen.
Je moet je n.l. professioneel opstellen. Je clienten zijn niet je vrienden. Je collega s verrichten de opgedragen taken net zo goed als jij.

Ik zou er met de leidinggevende over praten. Je bent nog jong, en je kunt ervan leren. Goed dat je de vraag hier hebt gesteld!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kom een keertje terug.. neem een bos bloemen mee.. en bedankt hem nogmaals voor de 50 euro! Blijf nog even een uurtje gezellig doen.. rummikub spelen of fotos kijken.. zo

allebei blij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen geld aannemen, wel teruggaan. Ze is geen kleuter.
Je hebt het geld al aangenomen en ook zo'n beetje beloofd om nog eens een keertje terug te komen. Ga dan gewoon gezellig bij hem langs om een kopje koffie/thee te drinken en neem dan iets lekkers (fles wijn of iets sterkers) en bijv. een mooie bos bloemen voor hem mee. Dan heeft hij gelijk een gedeelte van zijn geld terug, maar zo zal hij het zelf niet zien. Hij is gewoon blij met wat gezelschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga dat geld terugbrengen en wacht er niet te lang mee.Die man wil gezelschap en dat kan je niet kopen.
Nu kan je vrijblijvend nog eens een bezoekje afleggen maar als hij zich begint op te dringen en eisen begint te stellen (en dat is niet onmogelijk want hij heeft je genegenheid gekocht) dan ga je in een heel lastig parket geraken.
Wanneer de organisatie er weet van krijgt zal je daar geen vakantiewerk meer mogen doen, dat is geen goede reclame.
Steek het geld desnoods in een omslag in zijn brievenbus als je het niet durft terug te geven.
Je gaat je veel beter voelen, doe het nu maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit mag je absoluut niet aannemen.als je betaald word door de thuiszorg mag je niet ook nog eens geld aannemen van de mensen zelf.ze zouden het eens tegen je kunnen gebruiken.je weet maar nooit.ookal is de verleiding nog zo groot,terug geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het aannemen en bewaren. En dan geef je aan iemand die het nog beter kan gebruiken of als je zelf een keer geholpen wordt in de zorg.
13 jaar geleden
vraag meneer waarom hij jou 50 euro geeft.
al is het achteraf, why not.
zit er iets achter, koopt of wil hij idd genegenheid.
volgens de regels mag je dit niet aannemen, zoals reeds vermeld. maar het is gebeurd, don't worry., je kunt het teruggeven ook.
probeer erachter te komen.
en kijk of je dan iets kunt betekenen voor deze mijnheer.
en ook vooral voor jezelf.
sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
het is wel moeilijk om te weten of hij genegenheid wil hiervoor, zou hij dat toegeven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mm, ja, dat zegt men niet zo snel idd.
heb nu alle antw en re's wel het idee dat het in orde komt.
niet aannemen of terugbrengen.

1 het mag niet

2 als hij eenzaam is en jij voelt je geroepen daar iets aan te doen super! zo niet sta je daar ook vrij in. maar geld aannemen omdat hij blij is dat hij weer is iemand ziet. is eigenlijk zeggen: ja eigenlijk bent u indd niet boeiend genoeg voor mij als mens om 50 euro fooi met een nasmaak te weigeren. deze man was oprecht blij met je gezelschap. eenzaamheid kan echt pijn doen namelijk. dus wilde hij graag laten merken dat hij het waardeert weer is iemand te zien. jij moet op zijn minst laten blijken dat hij waardvol is zoals hij is, en dat je die 50 euro niet nodig hebt om zijn dankbaarheid te begrijpen . en dat zijn dankbaarheid betaling genoeg is. ik denk dat hij zich dan meer gewaardeerd voelt dan als je het geld houd. en als je het in je hart kan vinden: ga is in je eigen tijd bij hem op de koffie, gewoon voor de gezzelie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je in de thuiszorg werkt, ben je meestal alleen bij iemand in huis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij is wel 88 hé
Mijn ex vriendin werkte in de thuiszorg en ik weet dat ze niks van patienten mogen aannemen, en dat ze er op ontslagen kon worden als ze het wel zou doen dus ik zou het niet doen als ik jou was
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gaat me misschien minnetjes opleveren, maar toch:

uit je opmerking dat je de helft verdient hebt van de fooi voor 6 uur maak ik op dat je 4 per uur verdient, en dus waarschijnlijk een jaar of 17 oud bent. Verder is het vakantiewerk, dus geen vaste dienst. Waarschijnlijk heb je geen protocol getekend waarin staat dat je niets mag aannemen, en waarschijnlijk heeft niemand je dat ook concreet mondeling verteld. En dan nog, in het ergste geval moet je stoppen met het vakantiewerk, als dat trouwens al niet afgelopen is inmiddels....

Goed, mijn mening, ben blij met de 50 euro deze keer, het is leuk meegenomen. Je hoeft niet roomser te zijn dan de paus in dit geval. Mede omdat je aangeeft dat de man goed bij verstand is, en het blijkbaar leuk vind om je wat te geven.

Wat anderen al wel zeggen, in het geval van een vaste baan ligt het wat genuanceerder, en zul je dan daar conform richtlijnen mee moeten omgaan.

Ga dus wat leuks doen met het geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, je mag niks aannemen van mensen bij wie je werkt in de thuiszorg. Neemt niet weg dat het wel vaak gebeurt, omdat veel mensen het of niet weten of denken dat er toch niemand achterkomt.
Als ik jou was zou ik het geld teruggeven, maar dat is natuurlijk je eigen beslissing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zit hartstikke fout.
Geld aannemen terwijl je gewoon loon krijgt is 'not done'.
Voel je niet schuldig, maar zie het als een stukje ervaring voor de toekomst.
Ik zou het niet persoonlijk terugbrengen, want ook dat schept weer verwachtingen bij een eenzaam mens.
Doe het geld in een envelop, een briefje met je oprechte excuses erbij, en gooi het bij hem door de bus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jong geleerd is oud gedaan!dubbeltje opzi
Inderdaad erg slim om die zwaar overbetaalde mensen in de zorg een fooi te ontzeggen. Laat dat onoplettende bijdehante culinair analfebete horecapersoneel alle fooien maar krijgen. Ik zeg 'Hail to the fooien voor de zorgsector' !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo werd ik eens goed geholpen in een Hilton hotel in Hurghada Egypte. De jongen mocht geen fooi van ons aannemen, sterker nog hij werd gefouilleerd bij de uitgang na een dag werken. Alle fooi werd door de leiding in beslag genomen! Ik zei dat ik het dan na werktijd zou geven en dat hebben we ook gedaan. Dan is het van persoon aan persoon. Ik denk dat wanneer je die man had gezegd prima maar alleen na werktijd, de thuiszorg geen juridische poot heeft om op te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet verstandig om iets aan te nemen van je clienten. Je bent tenslotte een professional. Zorg dat ze je achteraf niks kunnen verwijten. Als je geld aanneemt kan dat voor hele vervelende situaties zorgen. Gewoon niet doen en je relatie puur professioneel houden.

Toegevoegd na 50 seconden:
En als je dan toch wat wil terug doen voor die man, dan kun je natuurlijk altijd vrijwilliger worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet dat je vanuit de positie als zorgwerker niks mag aannemen van je clienten. Als je helemaal officieel ga kijken mag je zelf geen doosje chocolade aannemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat mag niet, ik denk /weet bijna zeker dat je het moet teruggeven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het zo jammer dat het goede, gulheid zonder bijbedoelingen (dat bestaat) en liefdevol maar professioneel je werk doen en thuiszorgorganisaties die harde werkers de maat nemen maar waarbij niet zelden managers onbesxchaamd uit de personeelsbudgetten graaien en de werkelijke werker geen fatsoenlijk loon meer krijgt.
Diezelfde "managers stellen deze regels op dat je niets aan mag nemen.
Wat goed is (zorgzaamheid en gulheid/dankbaarheid) wordt langs een onmenselijke lat gelegd en de top graait soms maar raak uit de pot bestemd voor de werkers aan het bed......
Dit als persoonlijke mening gezegd hebbende het volgende,
Mensen ion zorgsituaties zijn kwetsbaar EN gevoelig, maar niet gek.
Ze zien dondersgoed wanneer ze iemand over de vloer hebben die hen met betrokkenheid en puur menselijke genegenheid benadert of een onverschillige koude huishoudmachine hebben die liever zoveel mogelijk rookpauzes neemt en niets wegzet, met daar tuusen in alle gradaties.
Jij kunt jezelf geen bonus geven, de mensen in het middenkader en de top die hun handen niet vuil maken (in letterlijke zin) bedelen zichzelf niet zelden bovenmatig en nemen een harde werker en een dankbare client de maat op 50 Euro.
Het moet verdraait nog aan toe niet gekker worden.
Mag een verzorger zich verrijken aan de hulpeloosheid van een client, NEEN , natuurlijk niet.
Mag een client "nevendiensten kopen "NEE natuurlijk niet.
Maar daar gaat het hier volgens mij helemaal niet om.
Het steekt mij dat, voor de zoveelste maal oprechte waardering en betrokken en zuivere inzet en de blijk van WAARDERING in een volslagen verkeerd daglicht gesteld worden.
De regels zijn om scheefgroei tegen te gaan.
Die zit eerder in de top dan bij de hands on.
Nu wordt een medewerkster die bovengemiddeld functioneert en super eerlijk is en een client die de waardering uit in geld gedwongen van elkaars vormen van waardering en beloning af te zien om dat dat niet mag.
Zorgmakelaars echter (die zulke regels mede bedenken stoppen soms wel voor NUL uren twee TON in hun zak, maar zijn benauwd voor een toegift van 50 Euro van een dankbare klant voor een hartelijke en uitstekende werkkracht en dichten dit af met regeltjes om de aandacht van hun eigen vuile handen af te leiden.
BAH!.
Moet die lieve mevrouw naar die dankbare meneer om hem 50 Euro terug te geven, voor mensen met enig gevoel van trots een klap in het gezicht van jewelste.
Het bedrag in een fonds storten waar bonussen (zie verder reacties)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou nooit grote dingen van die mensen aannemen. Vaak zijn ze vergeetachtig en ze beseffen niet altijd wat ze doen. het verstandigst lijkt me om niets aan te nemen, dan kun je ook niet beschuldigd worden van diefstal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een gift, giften en donaties zijn toegestaan, het gaat er niet om dat je je werk doet, maar dat je je werk goed doet, dit heb jij blijkbaar gedaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou alleen niet zeggen tegen je werkgevende wie die oude man is. Ik vind dat dat iets is wat hij zelf moet weten. maar das mijn mening