Wat kan ik doen?:

Ik ben 19. Slaag dit jaar voor mijn eindexamen havo(hoop ik). Ik wil graag op mezelf, want ik heb thuis geen rust en niet eens een eigen kamer. Waardoor het mij moeilijk word gemaakt om te studeren, en dan heb je ook nog eens geen gemakkelijke moeder(gescheiden ouders). Heel gedoe maar het komt er dus op neer dat ik ook een studiekeus moet gaan kiezen. Het leek mij verstandig om eerst op mezelf te gaan, omdat ik me studie anders verpest. Ik moet het ook zelf betalen. Van een kale kip valt niet te plukken. Ik zou het wel kunnen betalen (met moeite). Maar wat heb ik eraan als ik me niet eens kan concentreren op mijn studie? En als ik dit zou doen ben ik nog 4 jaar bezig
Met me studie en dan moet ik nog gaan sparen om op mezelf te gaan. Ik zou dus fulltime kunnen gaan werken en sparen om op mezelf te gaan. Maar hoelang zou ik moeten sparen (huur/koop?). En waar moet ik werk zoeken? Me vriend (1jaar verkering) woont namelijk 1,5 uur verder.
Iemand andere iedeeen wat ik nou moet doen en waar ik vrstandig aan doe? (+tips).

Toegevoegd na 13 minuten:
of wie zou mij hiermee kunnen helpen? (instanties? - ?)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (8)

Er komt heel wat bij kijken als je ineens op jezelf gaat wonen en het kost heel wat :-(
Is het niet een idee om bij je vriend in te trekken ?
Weet nie welke studie je doet maar daar kun je toch ook naar school lijkt mij ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is een deeltijd studie iets voor jou. Dan studeer je een deel van de week en een deel van de week kan je werken, zodat je wel gelijk op kamers kan gaan.
Daarnaast krijg je ook de uitwonende studiefinanciering en je kan kijken of je in aanmerking komt voor extra subsidies.

Begin nu al met oriënteren, en maak lijstjes: welke studies vind je leuk? Hoeveel geld heb je nodig? Wat voor woning kan je je veroorloven?

Je hebt ook studies waarbij je gelijk al werkt, dat komt bijv. veel voor in de gezondheidszorg. Dat kan voor jou heel handig zijn, maar dan moet die sector wel je interesse hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan inderdaad wel wat gaan sparen maar ik zou dan niet fulltime gaan werken je kan al een huisje huren als:
-Je studiefinanciering aanvullend + uitwonend hebt
-Een lening aanvraagt die betaal je na je studie van je werk in termijnen terug.
-Je een bijbaantje hebt.
dan kom je daar in al goed te staan voor je huur.
Wat je ook kan doen sommige scholen hebben woningen voor studenten waar je dan kan gaan wonen en waar je ook veel tijd krijgt om aan je school te werken.
Je kan het even navragen op je school of ze woningen hebben.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik zo je verhaal lees dan ben je volgens mij al vrij zelfstandig al woon je nog thuis en heb je geen eigen kamer. Het is goed dat je denkt aan je toekomst en hoe je dit moet gaan doen als je studeert. Uit eigen ervaring weet ik dat het zwaar is om op jezelf te wonen als je studeert en geen financiële ondersteuning van je ouders krijgt. Maar duidelijk is wel dat je er heel veel van leert en je er sterker van wordt.

Als je uitwonend bent en je gaat studeren dan krijg je een studiefinanciering en deze komt meestal rond de €250 uit. Ik weet niet precies waar je woont maar je zou kunnen kijken naar een kamer met gedeelte keuken, wc en douche en je dan +/- €350 kosten. Daarnaast komen je vaste kosten (eten, drinken, zorgverzekering, etc.) bij. Wel kan je zorgtoeslag aanvragen en dat zal je +/- €60 opleveren. Je moet dus nog bijwerken naast je studie om de rest te kunnen betalen of je kunt een studielening aangaan (tegen zeer gunstige voorwaarden. Ik heb zelf ook een kleine lening genomen om enigzins rond te kunnen komen).

Let wel goed op dat de regels met betrekking tot studiefinanciering, ov-jaarkaart en studielening aan het veranderen zijn. Volgens mij wordt het zo dat als je langer dan 5 jaar over je studie doet dan wordt het schoolgeld hoger. Dit zou ik wel goed uitzoeken zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze geen bijdrage van haar ouders kan krijgen omdat hun inkomen te laag is, krijgt ze wel al aanvullende stufi: dat scheelt ongeveer 240 euro per maand!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus 240 + 240 euro?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meer: € 266,23 + € 242,76 http://www.ib-groep.nl/particulieren/studiefinanciering/sfho/bedragen.asp
Doe zoals alle studenten in jouw situatie doen: ga op zoek naar een leuke studie in een andere plaats dan waar je nu woont, en ga op kamers. Dat kost moeite en dat kost geld, maar je krijgt studiefinanciering en kunt aanvullend lenen.

Zet nog niet in op een eigen huisje want dan ben je voorlopig de eerste 10 jaar nog niet aan de beurt, en kopen als starter is ERG moeilijk, zeker als je geen hele goede baan hebt. Zorg beter dat je straks een goede positie op de arbeidsmarkt hebt, door een goede studie te kiezen.

Een baantje vinden om de lening wat te drukken zal ook wel wat moeite kosten, maar in een studentenstad lukt dat meestal wel.

Het lukt je best, eerst je diploma en die studiekeuze maar eens, dan inschrijven bij het kamerbedrijf in die stad, en dan de rest. Een stapje tegelijk, succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft niet fulltime te werken en te sparen om op jezelf te gaan. Begin gewoon eens met het zoeken van een kamer in de stad waar je gaat studeren. Studeren en op jezelf wonen gaat prima samen, duizenden nieuwe studenten doen dat ieder jaar.

Als je geen bijdrage van thuis kunt verwachten, kun je wel de maximale studiefinanciering voor uitwonenden krijgen. Een bijbaantje erbij, en het is misschien krap, maar wel te doen. Je kamer richt je in met een paar spullen die je van thuis mee kunt nemen. Even behelpen, maar een stuk rustiger dan wonen in een huis waar je geen eigen plek hebt.

Wat betreft je vriend: tja, persoonlijk lijkt het me wel zo verstandig om je toekomst voorrang te geven. Een studie uitzoeken en woonruimte zoeken in de stad waar je wilt gaan studeren. Schrijf je om te beginnen nu al in bij de kamerverhuurorganisatie in de stad waar je wilt gaan studeren, dan sta je vast wat hoger op de wachtlijst als het zover is. Ook zijn er veel sites waar particulieren kamers voor studenten aanbieden, google daar eens naar.

Natuurlijk moet je wel een beetje inschatten wat je inkomen als student zal zijn. Anders weet je niet wat je budget voor kamerhuur is. Kijk daarvoor eens op de site van DUO.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi

Ik zat vorig jaar een beetje in dezelfde situatie als jij. Alleen heb ik wel een eigen kamer.
Ik weet niet waar je woont, maar in Utrecht zijn de kamers zo ontzettend duur, dat ik ervoor gekozen heb toch nog even thuis te wonen. Ik leen van de ib-groep. Dat is niet heel slim, maar wel fijn dat dat kan. Je hoeft op dit moment geen rente te betalen. En hoeft het pas veeeeel later terug te betalen (ik geloof 10 jaar later, of 10 jaar nadat je je studie hebt afgerond) Nu zit je in de knoop met geld, terwijl het later misschien makkelijker is om het terug te betalen (mits je niet teveel leent ;))
Daarbij krijg je natuurlijk studiefinanciering. Die is afhankelijk van het salaris van je ouders en zit ergens tussen de 90 en de 300 per maand. Volgens mij gaan ze er ook vanuit dat als je ouders boven een bepaald minimum zitten en je 'maar' 90 euro per maand krijgt, je ouders ook meebetalen aan je studie. Als je op kamers gaat krijg je meer, hoeveel dat is, durf ik niet te zeggen.
Ik kan net als jij thuis ook niet leren, het is hier veel te druk en lawaaierig. Wat ik doe is met een groepje vriendinnen gewoon bijna elke dag van 9 tot 5 op school zijn. Ik ga dan als ik geen werkgroep of colleges heb in de universiteitsbieb zitten. Het is daar heel stil en daar kan ik heel goed leren. Misschien een idee voor jou? Ze hebben overal wel plekken waar het stil is.
Als je echt niet wil lenen en in geldnood komt, heb je bepaalde studies waarbij je gelijk werkt. Mijn moeder werkt bijv als longfunctielaborante. Dat is een hbo studie waarbij je gelijk al werkt, je een best redelijk salaris krijgt en je studie wordt ook nog eens helemaal door hun betaald. Ideaal toch? En je zal het vast wel bij meer studies hebben.

Succes met zoeken naar wat je echt wil en wat haalbaar is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie tip, in universiteitsbibliotheken zijn over het algemeen prima werkplekken, en vaak hebben ze heel ruime openingstijden. Ik heb tijdens mijn studie meer dan eens in de bieb zitten buffelen tot ik er om 11 uur 's avonds uitgeknikkerd werd.
je kunt probleemloos stufi aanvragen en daarbij mag je ook nog eens geld lenen. met een bijbaantje erbij hoef je dat geld niet eens te gebruiken, dus je kan het na het behalen van je diploma terugbetalen.

en mensen, begin aub niet over rente enzo. denk aan jonge mensen die piloot willen worden. die zitten meteen vast een 150.000 euro. DAT zijn bedragen, niet de 15.000 euro die je aan de ib groep moet betalen in termijnen van 50 euro als het moet!

investeren in jezelf mag best wel wat geld kosten!