Hoe wordt je fiscaal belast in het jaar dat je 65 wordt?

Voor je 65e betaal je premies voor AOW, daar na niet. Hoe wordt je dan dat jaar belast? En schuift het op nu je met 65 jaar en een paar maanden met pensioen gaat?

Toegevoegd na 37 seconden:
En welek heffingskortingen gelden dat jaar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Dat wordt door de belastingdienst netjes per maand berekend.
En inkomstenbelasting en heffingskortingen gaan gewoon per jaar.
8 jaar geleden
fisbel
8 jaar geleden
Een antwoord waar niemand zich een buil kan vallen. Het antwoord geldt voor elke leeftijd. Maar de vragensteller wil graag weten wat er specifiek fiscaal wijzigt als men de AOW-gerechtigde leeftijd bereikt.

Andere antwoorden (1)

De AOW-leeftijd was tot afgelopen jaar september-65 jaar en 3 maanden. Dat wil zeggen dat iemand die op 1 september 2015 65 jaar werd AOW-gerechtigd werd per 1 december 2015. Daarna gaat de leeftijd in stappen van 3 en 4 maanden omhoog naar 67 jaar. Iemand die op 1 mei 1954 geboren is krijgt AOW op 1 mei 2021 (67 jaar) Latere jaargangen dan 1954: de AOW-leeftijd hangt af van de gemiddelde levensverwachting.

De te betalen belasting hangt af van het jaar van AOW-gerechtigd worden, dus niet van de datum dat men 65 wordt. Als men in december 2015 65 jaar werd is men AOW-gerechtigd per 5 juni 2016, dus 6 maanden later. Zie bron 3.

Het jaar van AOW-gerechtigd worden is een interessant fiscaal jaar. Er verandert belastingtechnisch veel. Vaak was er 1 inkomen en verandert dat in 2 of meer inkomens, bijvoorbeeld AOW + aanvullend(e) pensioen(en) In de eerste twee schijven tot circa € 33.500 inkomen is er minder belasting te betalen, bijna 18% omdat de AOW-premie niet meer hoeft te worden betaald.
In het jaar van AOW-gerechtigd worden hangt het percentage dat over het inkomen betaald moet worden af van de maand dat men AOW-gerechtigd wordt. Globaal 18,65 % tot 38,9 % – zie voor de exacte percentages 2016 bron 1. Let wel: deze percentages betreffen schijf 1 en schijf 2. Voor schijf 3 en 4 wijzigen de percentages niet als men AOW-gerechtigd wordt.

Dan is er ook nog het verhaal van de heffingskortingen. De algemene heffingskorting wordt globaal gehalveerd als men AOW-gerechtigd wordt. Deze korting is echter inkomensafhankelijk geworden sinds twee jaren. Deze korting betreft ook de AOW-gerechtigde voor zover het inkomen hoger is dan schijf 1.
Arbeidskorting: als er geen inkomen meer is uit werk, vervalt deze korting.
Ouderenkorting: tot een inkomen van circa € 36.000 komt deze korting in beeld in het jaar dat men AOW-gerechtigd wordt. Die korting bedraagt voor 2016 € 1187
Alleenstaande ouderenkorting: hier is recht op als men alleenstaand AOW-er is. De korting bedraagt € 436 (zie bron 2)

Lees verder bij reacties.
fisbel
8 jaar geleden
fisbel
8 jaar geleden
Al met al is het voor de belastingleek nauwelijks te overzien wat er fiscaal allemaal wijzigt als men AOW-gerechtigd wordt. De persoonlijke situatie speelt ook een rol: is er een fiscaal partner bijvoorbeeld. Hoe oud is de fiscaal partner? Vooral de hoogte van het inkomen van de AOW-er en de maand waarin men AOW-gerechtigd wordt zijn van belang.
Eigenlijk zijn er 3 verschillende fiscale situaties: het jaar voordat men AOW-gerechtigd werd, het jaar van AOW-gerechtigd worden en het jaar nadat men AOW-gerechtigd is. Met natuurlijk ook fiscale gevolgen als er toeslagen zijn. De toeslag is immers berekend op de hoogte van het (verzamel)inkomen. Om de fiscale consequenties goed door te rekenen is deskundig advies nodig. Dat advies zal de gemiddelde vakbond- of ouderenbondinvuller u meestal niet of nauwelijks kunnen geven. Of hoogstens met een grove benadering en veel slagen om de arm.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Fisbel.
Juist voor een belastingleek is het geheel aan regels in fiscaal opzicht niet te overzien. Erger nog, de Minister van Financiën snap er zelf geen snars van.