Waarom word er gestaakt in Griekenland? zie uitleg.

In Griekenland zijn ze boos dat de overheid vors moet bezuinigen.
Dus gaat het volk massaal staken.
Landen uit de EU geven geld aan Griekenland, dat eigenlijk ons geld is. Dus wij moeten meer inleveren zodat Griekenland erboven op komt.
Dus eigenlijk vind ik het raar dat hier niet gestaakt word. Wij moeten tenslotte geld inleveren om aan Griekenland te geven, omdat Griekenland niet zo goed kan budgetteren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De reden waarom er wordt gestaakt is omdat de Grieken vinden dat de bezuinigingsmaatregelen van de overheid vooral de mensen met de laagste inkomens treffen. Dat er bezuinigd moet worden snappen ze best, maar de manier waarop vinden de Grieken niet eerlijk.

En ik ben het met je eens hoor: als de Grieken staken zorgt dat niet echt voor een positief effect voor hun economie, dus ze kunnen beter de schouders eronder zetten. Maar.... wel zo dat het eerlijk is, en niet dat mensen die toch al weinig hebben nog minder krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De stakingen in Griekenland zijn helemaal terecht. Dat zijn ook geen stakingen tegen bezuiniging op zich, maar het zijn stakingen die gericht zijn tegen de specifieke bezuinigingen omdat er anders bezuinigd zou moeten worden.

Griekenland heeft van het begin af aan de EU grof opgelicht met ronduit foute financiele informatie. Het geld is voor een groot gedeelte opgegaan aan de machtshebbers, die zichzelf enorm hebben verrijkt.
Nu moet Griekenland zwaar bezuinigen, en die bezuinigingen komen allemaal op de schouders van de gewone man die zich helemaal niet heeft verrijkt in de afgelopen jaren. BTW verhoging, ambtenaren ontslaan, knijpen in alle overheidsuitgaven en verhoging van de belasting.
Maar dat de witteboordencriminelen die de ellende hebben veroorzaakt ook moeten meebetalen... dat is niet goed geregeld.

En daarom is het terecht dat de Grieken boos zijn. Niet op de EU omdat er bezuinigd moet worden, maar op de eigen machtshebbers die de kluit belazerd hebben.
13 jaar geleden
Wij moeten inderdaad geld geven om Griekenland er weer op te helpen, maar wat als we dat niet zouden doen.... valt Spanje en Portugal ook.....dan hebben we echt een probleem en moeten we misschien wel de Europese monetaire afspraken gaan herzien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, die stakingen in Griekenland zijn uit onvrede met de bezuinigingsplannen, maar ook omdat de regering het begrotingstekort zo heeft laten oplopen dat er nu zo gesnoeid moet worden dat sommige mensen daarop failliet gaan...
Het geeft niet veel vertrouwen dat het geld ooit terugkomt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ook daar de regering gokte met andermans geld.
Het hele systeem is failliet.Maar Obama zegt:'Wij (met de nadruk op wij) moeten Europa stabiliseren.'
Het neoliberalisme moet zo snel mogelijk een halt worden toegeroepen maar waar zijn de alternatieven van de socialisten nu?
De overheden kunnen niet blijven geld storten in een systeem dat tot op de bodem verrot is.Regeringen moeten dat eindelijk eens inzien en aan oplossingen werken.
Net zoals de IJslanders zijn de Grieken oprecht boos.