waarom wilt de nederlandse belastingdiest de inkomen van mijn man weten die belg is en in belgie woont?

Hoi! Ik ben zelf belg en woon ook in Belgie. Ik werk al 15 jaar in Nederland. In Maastricht, ieder jaar doe ik belastingaangifte in Nederland & België. Mijn man werkt in België, nationaliteit is ook belgisch. Sinds dit jaar vraagt de Nederlandse belastingdienst naar het inkomen van mijn man. Mijn vraag is: " Wat heeft de Nederlandse overheid/belastingdienst te maken met mijn man die in België werkt en woont?" Hij heeft niks in Nederland, waarom moeten ze dan toch de inkomsten weten van een "Buitenlander". En ben ik ook verlplicht om dit door te geven?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Dat heeft zeer waarschijnlijk te maken met een nieuwe regeling.

"Vanaf 2015 geldt de zogenoemde regeling voor kwalificerende buitenlandse belastingplicht. Voldoet u aan alle voorwaarden van deze nieuwe regeling? Dan kunt u dezelfde aftrekposten, heffingskortingen en heffingsvrij vermogen krijgen als een inwoner van Nederland.

Voldoet u niet aan alle voorwaarden? Dan bent u buitenlands belastingplichtig. Bij de berekening van de inkomstenbelasting wordt geen rekening gehouden met aftrekposten, heffingskortingen en heffingsvrij vermogen."

Als je over 90 procent of meer van je inkomen hier in NL belasting betaalt, val je onder die regeling.

Met wat aanvullende voorwaarden is je man dan je fiscale partner. Dat geeft bepaalde voordelen/kan bepaalde voordelen geven.

Toegevoegd na 7 minuten:
"Voorwaarden voor een kwalificerend buitenlands belastingplichtige bij fiscaal partnerschap

U en uw partner zijn allebei een kwalificerend buitenlands belastingplichtige, als u voldoet aan de volgende voorwaarden:

    U en uw partner wonen in een EU-land, in Liechtenstein, Noorwegen, IJsland, Zwitserland, op Bonaire, Sint Eustatius of Saba.
    U en uw partner betalen over minimaal 90% van het gezamenlijke inkomen in Nederland belasting. Dit is alleen het geval in de volgende situaties:
        U betaalt over minimaal 90% van uw wereldinkomen in Nederland belasting, en uw partner heeft geen of weinig inkomen.
        U en uw partner betalen allebei over minimaal 90% van het wereldinkomen in Nederland belasting.
    U en uw partner kunnen een inkomensverklaring overleggen van de belastingdienst van uw woonland."
Computoon
7 jaar geleden
Dat heeft te maken met de nieuwe regeling in Nederland. Vanaf 2015 geldt de zogenoemde regeling voor kwalificerende buitenlandse belastingplicht. U kunt niet meer kiezen voor behandeling als een binnenlands belastingplichtige.

U bent een kwalificerend buitenlands belastingplichtige als u aan de voorwaarden voldoet. Voldoet u aan alle voorwaarden van deze nieuwe regeling? Dan kunt u dezelfde aftrekposten, heffingskortingen en heffingsvrij vermogen krijgen als een inwoner van Nederland.

Voldoet u niet aan alle voorwaarden? Bijvoorbeeld omdat u over minder dan 90% van uw wereldinkomen in Nederland belasting betaalt? Dan bent u buitenlands belastingplichtig. Bij de berekening van de inkomstenbelasting wordt dan geen rekening gehouden met aftrekposten, heffingskortingen en heffingsvrij vermogen. U mag bijvoorbeeld de rente van de lening voor uw eigen woning niet meer aftrekken in uw aangifte.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/internationaal/fiscale_regelingen/kwalificerende_buitenlandse_belastingplicht/regeling_voor_kwalificerend_buitenlands_belastingplichtigen_vanaf_2015_2/kwalificerend_buitenlands_belastingplichtigen_vanaf_2015_1