Ik heb dit jaar een schenking gehad van 5020 van mijn vader. Moet ik hier de huurtoeslag van op de hoogte stellen? Of gaat dit tot een bepaald bedrag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow, ik zal je mijn rekening nummer doorgeven eerlijk delen heh ;)

Het beste antwoord

U hoeft de belastingdienst niet op de hoogte te stellen van de schenking van uw vader. Maar de schenking kan wel degelijk van invloed zijn tav uw recht op huurtoeslag. Als uw vermogen (spaargeld) door dit extra bedrag uitkomt boven € 20.785 (jaar 2011) of € 21.139 (jaar 2012) verliest u ALLE huurtoeslag. Als u ook maar een paar eurootjes boven de vrijgestelde grens uitkomt, is verlies van huurtoeslag onherroepelijk (als men dit te laat in de gaten heeft)

De peildatum voor Box 3 is 1 januari. Als de schenking heeft plaatsgevonden na 1 januari 2012 heeft de schenking voor dit jaar dus geen invloed meer op uw vermogen. De volgende peildatum vermogen Box 3 is 1 januari 2013.

Leest u in de bijgaande link de informatie bij: Vermogenstoets huurtoeslag.
fisbel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een fiscaalpartner hebt dan wordt de grens voor Box 3 verdubbeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor dit antwoord..ik heb er veel aan gehad.

Andere antwoorden (2)

Voor zover ik weet moet dit eigenlijk weinig uitmaken.
Volgens mij mag je dit gewoon voor jezelf houden, echter moet je het denk ik wel even bij de belastings dienst melden. Maar zowiezo heeft je huur toeslag hier niet onder te leiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord is nogal onjuist.
Je hoeft de schenking niet te melden bij de fiscus en de huurtoeslag kun je er door kwijtraken.
Dat is niet zo leuk, dus wel degelijk lijden.
Zie antwoord fisbel.
Je mag dit jaar maximaal € 5030 van je ouders krijgen zonder dat er schenkingsrechten betaald hoeven te worden. Schenkingen zijn niet belast voor de inkomstenbelasting dus ook niet van invloed op de huurtoeslag