Moet ik een in 1 keer afgeschreven aankoop ook nog eens benoemen bij overige bedrijfskosten?

Het gaat over de aangifte inkomstenbelasting, mijn eerste keer. Als ik een investering heb gedaan van minder dan 450,- mag ik die in één keer afschrijven. Moet ik die dan zowel bij het kopje "afschrijvingen" als bij het kopje "bedrijfskosten" benoemen? Het wordt namelijk afgeschreven in hetzelfde jaar dat het gekocht is..

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
ronron1212
6 jaar geleden
Dat zijn dan dus bedrijfskosten
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ok, begrepen. Dus in dat geval heeft het niet met afschrijving te maken omdat het niet over meerdere jaren verdeeld wordt?

Antwoorden (1)

Aanschaffingen tot eur 450.- worden in een keer voor het volledige bedrag in de kosten genomen, ook als ze meerdere jaren meegaan. Ze worden niet als investering beschouwd, komen dus niet op de balans en er wordt niet op afgeschreven.

Je doet er dus hetzelfde mee als met de aanschaf van een schaar (voor zakelijk gebruik...): volledig als kosten boeken.
Computoon
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Duidelijk, bedankt! Ik heb namelijk nog geen grote investeringen gedaan. Geldt datzelfde limiet ook voor de materiële vaste activa? Er zijn nogal veel tastebare spullen die meer dan een jaar meegaan. Van wandelschoenen tot printer..
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Aaah verkeerde duimpje
Computoon
6 jaar geleden
Je spreekt alleen van "vaste activa" als er wordt "geactiveeerd". Anders gezegd: als het goed debet op de balans wordt gezet (= de actiefzijde, daarom "activa") en de kosten via afschrijvingen verspreid over de jaren worden geboekt. Alles wat in 1 keer binnen het jaar wordt "afgeschreven" wordt niet als materieel of immaterieel vast actief beschouwd. Het komt immers niet op de balans. Dat is wel een criterium om van een activum (meervoud: activa) te kunnen spreken.
Computoon
6 jaar geleden
Ja, die grens van eur 450.- wordt in brede kring gezien als de grens tussen "boeken als kosten" of "op de balans zetten en erop afschrijven". Er zijn altijd grensgevallen. Stel dat je een investering hebt waarvan enkele deelinvesteringen een bedrag hebben van minder dan eur 450.-. Dan kunnen die toch toegerekend worden aan het grote geheel en daarop wordt dan afgeschreven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt Computoon. Ik had inderdaad gelezen over een samengestelde investering in het geval van een computer + beeldscherm + muis + toetsenbord die dan samen boven de 450,- uitkwamen. Dat is bij mij ook niet van toepassing.
Ik ben eind 2017 begonnen met mijn bedrijf en heb voorlopig dus alleen bedrijfskosten om in te vullen.