Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Geeft Marktplaats het aan de fiscus door wanneer je een dienst via hen aanbiedt?

Ik wil me aanbieden als privéleraar viool. Nu vraag ik me of of mijn gegevens door Marktplaats worden doorgegeven aan de fiscus

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
913
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hopelijk ben je zelf verstandig en sociaal genoeg om je diensten wit aan te bieden.
In principe een kwestie van aanmelden bij de KvK, contractjes opstellen met de afnemers en je inkomsten doorgeven aan de Belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
#rabelais ++
Antoni
9 jaar geleden
Als de werkzaamheden beperkt blijven en er sprake is van een zeer kleine omzet, kan een en ander gezien worden als hobby(bedrijf). Kijk voor meer informatie hierover op de website(s) van de Kamer van Koophandel www.kvk.nl en de Belastingdienst www.belastingdienst.nl.
Antoni
9 jaar geleden
N.B.: het woord "hobby(bedrijf)" moet in mijn reactie als één woord worden gelezen. GoeieVraag laat dit woord niet zien, zoals ik het had bedoeld.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee, Marktplaats geeft geen gegevens door.
Er bestaat wel een kans dat de (overbelaste) belastingdienst zelf meekijkt in de dienstenrubriek, als er hiervoor een aanleiding is.

Toegevoegd na 8 minuten:
Marktplaats geeft standaard geen gegevens door. Maar wel op VERZOEK van de belastingdienst:
"Mensen die op Marktplaats handelen, moeten niet gek opkijken als de Belastingdienst precies op de hoogte is van hun activiteiten. Uit op papier vastgelegde afspraken blijkt dat het internetbedrijf gebruikersinformatie deelt met de fiscus.
De Belastingdienst gebruikt deze gegevens om de belastingplicht van mensen te bepalen en fraude op te sporen. In het zogenoemde protocol is precies vastgelegd hoe de Belastingdienst informatie kan opvragen bij Marktplaats.
Uit het stuk blijkt dat de fiscus via een gestandaardiseerd formulier gegevens kan krijgen over de gebruikersnaam, mailadres, postcode, IP-adres en de datum van aanmelding op Marktplaats. Als de Marktplaats-gebruiker zijn telefoonnummer en adres heeft doorgegeven, kan de belastingdienst ook deze gegevens opvragen. In het protocol spreken de Belastingdienst en Marktplaats ook af “niet extern te communiceren” over de afspraken."
(Lees meer...)
SimonV
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook zonder aanleiding wordt er, steekproefgewijs, regelmatig een kijkje genomen op dergelijke websites door de fiscus.
Reddie
9 jaar geleden
Jezelf AANBIEDEN heeft geen belastingconsequenties.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding