Omdat ik wat afgelost heb op mijn hypotheek heb ik volgens de belastingdienst ineens een kapitaalverzekering? Dit staat in de vooraf ingevulde gegeven

Nu krijg ik ineens niets meer terug maar moet fors bijbetalen.
Hoe ziet de belastingdienst aflossen eigen woning ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ou het kunnen dat de fiscus zich afvraagt waar dat geld voor extra aflossing vandaan komt omdat het in voorgaande aangiften niet beschikbaar was en tevens teveel is om in één jaar te sparen?
En dat ze daarom maar een aanname doen, indirect een uitnodiging aan jou om e.e.a te verklaren?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mogelijk heb je een spaar/levenhypotheek, waarmee je spaart voor de aflossing t.z.t. De schuld blijft dan in stand, dus je lost feitelijk niet af. De hoofdsom is ongewijzigd en de rente daarover aftrekbaar. Dit alles geldt mits de lening/verzekering voor 1 januari 2013 is afgesloten

Antwoorden (4)

Volgens Twitter is bij veel mensen onterecht dat vinkje aangezet. Ook bij mij. Maar als je geen kapitaalverzekering hebt, kun je het gewoon uitzetten.
9 jaar geleden
Ik denk dat het hier een vergissing/foutje van de belastingdienst gaat.

Zie:

http://www.telegraaf.nl/dft/geld/23750232/__Belastingdienst_de_fout_in_met_kapitaalverzekeringen__.html

02 mrt 2015, 17:05
Belastingdienst de fout in met kapitaalverzekeringen

door Jan Braaksma
Een fout in de vooraf ingevulde belastingaangifte heeft grote verwarring gezaaid. Honderden mensen klagen dat de Belastingdienst ten onrechte denkt dat zij een kapitaalverzekering hebben..
Zulke kapitaalverzekeringen, ook bekend als spaar- of beleggingsverzekeringen, ziet de Belastingdienst als vermogen dat (boven het heffingsvrije vermogen van 21.139 euro, of 42.278 euro voor mensen met een fiscale partner) tegen 1,2 procent wordt belast in box 3.
Verbouwereerde belastingbetalers liepen de afgelopen dagen vast toen de fiscus hen vroeg de gegevens van hun kapitaalverzekering in te vullen, terwijl zij die niet hebben.
Hersteld
Volgens een woordvoerder van de Belastingdienst wordt de fout in de nacht van dinsdag op woensdag hersteld. Ook plaatst de fiscus een bericht op Mijn Belastingdienst, de website waar aangifte gedaan kan worden. De zegsman kon niet zeggen hoeveel mensen gedupeerd zijn.
Hypotheek blijft een hypotheek. Blijkbaar dient bij de aangifte op gelet worden of het op de juiste plek vooraf ingevuld is. Dit demonstreert dat iedereen het gegevens kritisch dient te controleren.

De belastingdienst dient de belastingwet uit te voeren en belastingwet is op gebied van aflossen van eigen woning veranderd. Maar er is geen verandering op gebied van kapitaalverzekering.
Voor de nieuwe hypotheken is er een verplichting van aflossen. Voor de oude hypotheken is die verplichting er niet.
Blijkbaar is hier sprake van nog zo oude hypotheek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is een foutje, zie hier het bericht op Belastingdienst.nl Bent u vóór 4 maart begonnen aan uw online aangifte inkomstenbelasting over 2014? Dan kan in het scherm ‘Bankrekeningen en andere bezittingen’ een vinkje staan bij ‘Kapitaalverzekeringen’. Ook als u geen kapitaalverzekering hebt. Lees hieronder wat u kunt doen. Bent u aan uw online aangifte begonnen op of na 4 maart? Dan hebt u geen last van dit probleem.

Bent u vóór 4 maart begonnen met het invullen van uw online aangifte 2014? Dan staat in het scherm ‘Bankrekeningen en andere bezittingen’ misschien automatisch een vinkje bij ‘Kapitaalverzekeringen’. Als u dan niets invult bij ‘Kapitaalverzekeringen’, kunt u niet verder met uw aangifte.

Hebt u geen kapitaalverzekeringen? U kunt alsnog verder met uw aangifte door zelf op het scherm ‘Bankrekeningen en andere bezittingen’ het vinkje bij ‘Kapitaalverzekeringen’ weg te halen. U kunt vanaf het scherm ‘Kapitaalverzekeringen’ terug naar het scherm ‘Bankrekeningen en andere bezittingen’ door de knop ‘Vorige’ te gebruiken.