Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe winst aangeven uit Bitcoin belegging?

Begin dit jaar voor paar honderd euro aan Bitcoin gekocht en in diverse coins geïnvesteerd. Momenteel is dit tienduizenden euro's waard en wil het geld terugstorten.

Kan dit zomaar?

Ik neem aan dat dit gewoon onder Box 3 valt en ik dus over m'n aangifte van 2017 invul. Moet ik nog ergens rekening mee houden? Verklaring waar het geld wegkomt o.i.d. of is het afdragen van de vermogensbelasting voldoende?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
Utrecht
6 jaar geleden
Als je slim bent stort je het pas na 1 januari 2018 terug. Scheelt weer een jaar dat je het (in Box 3) moet opgeven. En/of je geeft het in de loop van 2018 uit.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Bij aangifte 2017 geef je de stand per 1 januari 2017 op. Dus toen had je het geld nog niet.
Bij aangifte 2018 geef je de stand per 1 januari 2018 op. Dus onder meer je vermogen op je spaarrekening. Plus eventueel de waarde van het vermogen dat je nog in bitcoins hebt (Daar gaat dan nog weer de vrijstelling van af).
Je hoeft niet te vermelden waar het geld vandaan komt. Bij verdenkingen van fraude e.d. vraagt de Belastingdienst hier zelf wel naar.

Toegevoegd na 6 minuten:
Je kunt hier berekenen hoeveel vermogensrendementsheffing je in 2019 betaalt bij aangifte 2018 (2018 zal niet veel verschillen 2017, tenzij de plannen veranderen).
https://www.berekenen.nl/inkomen/vermogensbelasting-berekenen
(Lees meer...)
SimonV
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding