Woon ik nu wel of niet officieel samen?

bij het invullen van de aangifte voor de belastingdienst, wordt de vraag gesteld of ik in 2012 samen woonde. nu is het zo dat ik bij mijn vriend in 2011 ben gaan wonen en dat ik me via de gemeente ook bij hem heb ingeschreven.
we wonen dus samen maar hebben geen samenlevingscontract of dergelijke.
moet ik nu wel of niet invullen dat ik samen woon?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (3)

Je moet hier in dit geval aangeven dat je samen woont. De aard van de relatie (geen samenlevingscontract), maakt niet uit. Je voert een gemeenschappelijk huishouden.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als je samenwoont zonder samenlevingscontract ben je echter geen fiscaal partners, wat betekent dat je bepaalde aftrekposten niet mag verdelen over elkaar. Met een samenlevingscontract ben je fiscaal partner. Je doet dan allebei onafhankelijk van elkaar aangifte.

Als je geen fiscale partners voor de inkomstenbelasting bent kan je nog wel toeslagpartner zijn voor toeslagen.

Zoals je jouw situatie beschrijft woon je wel samen, maar ben je geen fiscaal partner of toeslagpartner. Als dat fiscaal voordelig is zou je een samenlevingscontract kunnen opstellen. Dat kan sowieso geen kwaad als je samen woont.

Toegevoegd na 10 uur:
Naar aanleiding van de discussie onder reactie een korte samenvatting waar je waarschijnlijk meer aan hebt:

2012: samenwonend, wel toeslagpartners - geen fiscaal partners
2013: samenwonend geen toeslagpartners - geen fiscaal partners

Je doet nu aangifte over 2012.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Wel toeslagpartner, niet fiscaal partner.
fisbel
11 jaar geleden
Vanaf 2013 is het begrip fiscaal partner en toeslagpartner volledig gelijkgetrokken. Maar In 2012 waren samenwonenden zonder samenlevingscontract, geen gezamenlijke eigen woning, geen (gezamenlijk) kind, geen partners in een pensioenregeling op elkaar nog WEL toeslagpartners van elkaar (mits meer dan een half jaar samenwonend)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
E.e.a. is inderdaad veranderd. Voor de belastingaangifte die je nu doet, dus over het jaar 2012 is de vraagsteller geen fiscaal partner (voor zover uit het verhaal blijkt). Over toeslagpartner twijfel ik even. De belastingdienst geeft op haar site het volgende aan: U moet aan 1 van de volgende voorwaarden voldoen (a;s toeslagpartner): - U hebt een samenlevingscontract afgesloten bij de notaris.
- U hebt samen een kind.
- U of uw partner heeft een kind van de ander erkend.
- U bent partner voor een pensioenregeling.
- U hebt samen een koopwoning.
- U of 1 van uw huisgenoten heeft een inwonend kind jonger dan 18 jaar.
- U bent elkaars fiscale partner voor de inkomstenbelasting. In dit geval zou de vraagsteller ook niet meer toeslagpartner zijn in die situatie. Ik twijfel of dat vorig jaar ook zo was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie het al, dit is ook dit jaar anders. In 2012 waren ze wel toeslagpartner en in 2013 niet meer (als de situatie niet wijzigt).
Je woont voor de belastingdienst samen als "je samen een huishouden voert". Dat is bij jullie inderdaad het geval, omdat jullie samen een huishouden zijn, er vanuitgaande dat jullie samen eten/slapen nuts betalen etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Maar geen fiscale partners.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Juist Ronron, geen fiscale partners, maar wel toeslagpartners ;-)
Die twee worden vaak met elkaar verward, niet dat jij dat deed hoor, gewoon aanvulling.
fisbel
11 jaar geleden
@jannesvs:
De vraag gaat over inkomstenbelasting. Je geeft een mistig en fout antwoord. Vanaf IB2011 heeft het begrip fiscaal partner een andere inhoud gekregen. Het begrip gezamenlijke huishouding is voor de IB vanaf 2011 niet meer relevant. Voor de toeslagen (t/m 2012) nog wel. Maar daar gaat de vraag niet over. Samenvattend: in deze situatie
2012: wel toeslagpartners - geen fiscaal partners
2013 - geen toeslagpartners - geen fiscaal partners
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal juist Fisbel!
Dat hangt er vanaf. Als je samenwoont (en ook bent ingeschreven op hetzelfde adres) zonder dat er sprake is van een huwelijk, geregistreerd partnerschap of een notarieel samenlevingscontract, ben je in sómmige gevallen fiscaal partner, en in andere niet.

In dat geval ben je fiscaal partner als:

"U bent ongetrouwd en staat allebei op hetzelfde adres in de GBA ingeschreven en u voldoet aan 1 van de volgende voorwaarden:
-U hebt samen een kind.
-1 van u heeft een kind van de ander erkend.
-U bent bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners.
-U bent samen eigenaar van een eigen woning.
-Op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven (samengesteld gezin). Let op: geldt deze situatie voor u? Maar is er sprake van verhuur op zakelijke gronden? Dan bent u geen fiscale partners. U moet dan een schriftelijke huurovereenkomst hebben.
-U was het jaar ervoor al fiscale partners."
(Bron: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/hoe_werkt_inkomstenbelasting/fiscaal_partnerschap_2012_en_2013/wanneer_bent_u_fiscale_partners/voorwaarden_fiscaal_partnerschap/voorwaarden_fiscaal_partnerschap)

Oftewel: in jullie situatie ben je fiscaal partners als er a) een kind/kinderen zijn, waarbij het kind van jullie samen is, of in elk geval erkend door de ander, of op hetzelfde adres staat ingeschreven, b) als je pensioenpartners bent, of c) als je samen een koophuis hebt.

Verder ben je waarschijnlijk wél toeslagpartner in deze situatie, dat ben je eigenlijk al zodra je minimaal zes maanden een gezamenlijke huishouding voert (dus: kosten deelt, samen eet, samen het huishoudelijk werk doet, etc. terwijl er geen sprake is van onderhuur of een kostadres). Terecht wordt hier in andere antwoorden al uitgelegd dat dit twee verschillende dingen zijn. Jouw vraag gaat over de aangifte, daar is dus het al dan niet zijn van fiscaal partner relevant, en niet het zijn van toeslagpartner.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Voor 2012 heb je gelijk Lies wat betreft de zesmaandentermijn toeslagpartner. Maar voor 2013 geldt de zesmaandentermijn niet meer. In 2013 is het toeslagpartnerschap geheel gekoppeld aan fiscaal partnerschap.
Als je fiscaal partner van elkaar bent ben je ook toeslagpartner.
Als je géén fiscaal partner van elkaar bent ben je ook geen toeslagpartner.