Mag een winkel een door midden gescheurde bankbiljet weigeren?

Ik was vanmiddag bij de C1000,toen ik wilde betalen scheurde per ongeluk het briefje van €10.
Het meisje achter de kassa zag dit, en belde eigenlijk direct de leidinggevende om te vragen of ze het gescheurde briefje mocht aannemen.
Dit was dus niet het geval.
Mag een winkel dit terecht weigeren?

Wat kan ik nu met het gescheurde briefje van €10 doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Je moet met je gescheurde briefje naar een bank, daar krijg je een nieuwe.
Een winkel mag een gescheurd biljet weigeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

ja dat mogen ze weigeren

en je kan het bij een bank omwisselen voor een nieuwe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plakbandje er over, of inleveren bij de bank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Nederlandsche Bank (DNB) vergoedt beschadigde eurobankbiljetten als meer dan de helft van het oorspronkelijke biljet over is, tenzij de biljetten moedwillig beschadigd zijn. Bankbiljetten waarvan nog maar 50% of minder over is worden niet vergoed. Alleen wanneer onomstotelijk aangetoond kan worden dat het ontbrekende deel vernietigd is, vergoedt DNB deze biljetten wél. Opsturen of langskomen Beschadigde biljetten kunt u opsturen of persoonljk komen inwisselen bij de Agentschappen van DNB (niet bij de vestiging van DNB in Apeldoorn). U heeft hiervoor het formulier ‘Aanvraag voor vervanging van beschadigde eurobankbiljetten’ en een geldig legitimatiebewijs nodig. Als u het biljet opstuurt moet u een kopie van uw legitimatiebewijs bijvoegen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon een plakbandje erom,en netjes aan elkaar plakken.
En bij een andere winkel proberen.
Kom je bij de bank ,dan zeggen ze dat je hem op je eigen rekening kunt storten.
Ze ruilen hem niet om.
Dit heb ik laatst zelf meegemaakt bij de rabo met een briefje van 50 euro.
Deze was in wel 10 stukken gebeten door de hond.
Als de automaat hem niet gepakt had ,dan had ik hem naar de Ned bank moeten sturen.
Wij bij ons aan de zaak doen daar helemaal niet moeilijk om.
Het wordt aan elkaar geplakt ,en gewoon afgestort elke week.
En je hoort er nooit meer wat van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, een winkel krijgt namelijk vaak geen geld terug, maar een particulier wel.

Dat is net als bij VVV bonnen, als je alleen een A-strook inlevert, kan ik er niets mee, moet altijd een AB strook hebben om ermee te betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is en blyft een wettelyk betaalmiddel maar kan begrypen dat een winkel die weigert en dat is hun vol recht