Mag ik mijn baan opzeggen en vrijstelling op arbeidsplicht aanvragen om weer in de boeken te duiken tot mijn kind vier jaar is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik het goed begrijp vraag jij dit: Als ik nu mijn baan opzeg (en dan een uitkering krijg ondanks ik mijn baan heb opgezegd) je vrijstelling vraagt om om te scholen? Wil je mij laten weten hoe dit zit? Ben wel benieuwd. Wil hetzelfde. Nu met twee kids is het niet te combineren een opleiding. Graag PBtje :-)

Antwoorden (2)

Omgekeerde volgorde: Eerst vrijstelling aanvragen, dan de baan opzeggen ljkt me verstandiger (Anders moet je opeens gaan solliciteren terwijl je nu een baan hebt. Maar ja, je zou in principe recht lijken te hebben op vrijstelling, bij kinderen jonger dan 5, en bij het volgen van scholing:
U heeft kinderen

Bent u een alleenstaande ouder met één of meer kinderen jonger dan vijf jaar? U hoeft dan niet te solliciteren als u dit niet wilt. U kunt dan een ontheffing (vrijstelling) van de arbeidsplicht aanvragen bij uw gemeente. Deze ontheffing duurt maximaal zes jaar en in deze periode moet u wel verplicht scholing volgen zodat u na de ontheffing van de arbeidsplicht weer snel een betaalde baan kunt vinden. Krijgt u deze ontheffing van de arbeidsplicht niet, dan geldt voor u hetzelfde als voor (alleenstaande) ouders met een of meer kinderen tussen de 5 en 12 jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelet op je vraagstelling, begrijp ik, dat jij je baan wilt opzeggen, je wilt gaan studeren, zodat je wat meer tijd hebt voor je kind.
Dan begrijp ik eruit, dat je dan een uitkering wilt gaan aanvragen, aangezien jij je baan gaat opzeggen, en op die manier vrijstelling wilt verkrijgen van sollicitatie plicht.
Ten eerste zal je dan moeten gaan informeren bij de uitkerende instantie, maar deze zou hier weinig medewerking aan verlenen.
Je hebt nu een inkomen, en buiten je arbeidsuren om, kan men zich laten bijscholen.
Ik vrees dat je dus heel weinig kans maakt.
Je neemt namelijk zelf ontslag, kiest ervoor om te gaan studeren, en wilt dan een beroep doen op een uitkering.
Daar werkt geen 1 instantie aan mee.

Toegevoegd na 2 minuten:
Want zeg jij je baan namelijk op, is er niemand die jou verplicht te solliciteren, indien jij bijvoorbeeld een partner hebt, die jou onderhoud.