Moet ik voorstellen kostgeld te betalen?

Ik ben een jongevrouw van bijna 20 die nog thuiswoont. Ik verdien per maand, na aftrek van kosten waarin ik niet kan snoeien (verzekering, medische kosten) zo'n 200 euro over. Daarvan gaat 80 euro naar mijn auto, minder rijden is eigenlijk geen optie.

Verder doe ik mijn eigen boodschappen, alleen een snee brood en beleg pak ik uit de zak van m'n ouders. Eigen maaltijden, extra's en drinken komen voor eigen rekening.

Abonnementen en telefoonkosten heb ik niet, wat ik bel is verwaarloosbaar.

Dan heb ik nog 50 euro over om 'vrij' te besteden. Mijn ouders hebben het niet heel breed (wel een afgelost koophuis uit betere tijden) maar kunnen wel rondkomen. Ik hoor en lees overal dat het netjes is om kostgeld te betalen op mijn leeftijd. Moet ik dat voorstellen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Zo te zien heb je niet al te veel geld over om kostgeld van te betalen, en betaal je al veel zelf. Je zou altijd tegen je ouders kunnen zeggen dat je gehoord hebt dat sommigen dit doen, maar dat dat vooral degenen zijn die bijvoorbeeld met de pot mee-eten. Als je op jezelf zou wonen, zou je ook te maken hebben met huur en zelf dingen als gas en elektra moeten betalen, maar dat is geen haalbare zaak als jouw berekening klopt. Kortom: je kunt aangeven dat je er wel aan gedacht hebt, maar dat het niet gaat lukken. Misschien zijn er andere manieren om eens iets terug te doen?

Het is misschien netjes, maar aan de ander kant, bij mijn omgeving is het zelfs ongebruikelijk. Ik denk dat als je beiden maar net rondkomt, dat het prima is zoals het nu gaat..

Als u energie gebruikt (gas,water, elektra) en mogelijk hun telefoonaansluiting, dan zou ik het normaal vinden om vanaf mijn 18e een bijdrage te geven ter bestrijding van de onkosten. U moet u schamen, temeer omdat u aangeeft dat uw ouders het niet breed hebben. Vraag eens rond in uw kennissenkring (die op kamers wonen) wat die kwijt zijn aan huisvesting en energie. Uw ouders hebben hun hart en hun huis voor u opengesteld, maak er geen misbruik van.

Je ouders zijn er niet over begonnen want jij hebt het ook niet breed. Maar je kan ook niet goed rekenen. Want jij zegt geen abonnementen te hebben. De TV die je bij je ouders kijkt is die gratis dan? En de telefoon waar jij op bereikbaar bent, krijgen ze die cadeau dan. Wat je ook kan doen is zo nu en dan een cadeautje voor je ouders te kopen, dat zullen ze veel leuker vinden dan het kostgeld.

wellicht is er in de verzekering nog wel wat ruimte veelal vergeten mensen om kritisch verzekeringen te vergelijken.

je kan het voorstellen. Dat is beleefd en sociaal. Waarschijnlijk zullen ze toch wel nee zeggen ;-)

ten eerste vindt ik het heel fijn dat je zelf eraan denkt om kostgeld te betalen. toen ik zo oud was als jij betaalde ik 10 gulden kostgeld . dat deed mijn moeder om mij te leren omgaan met geld het is haar heel goed gelukt want ik sta er goed voor. je ouders weten wat je verdient en als je geen rare uitspattingen maakt zullen ze niet mopperen. terwijl als je iedere week met nieuwe kleren komt blackberry, iphone en dat soort dingen zou dat niet in goede aarde vallen. ik zeg dus geef maar 10 of 20 euro. als je ooit krap zit zullen ze zeker bijspringen.

Een heel aardig gebaar, dat sowieso! Maar zoals ik lees hou je zelf ook niet veel geld over. Je hebt zelf ook iets waar je voor wilt sparen natuurlijk. Ik ben zelf 21, en woon sinds een jaar weer thuis door financiële problemen. Nu heb ik weer een baan en studie dus het gaat de goede kant op. Ik pak alles 'uit de zak van mijn ouders' dus drinken, ontbijt, avondeten etcetera. Daarnaast komen er voor ze natuurlijk nog extra g/w/l kosten bij. Ik betaal elke 4 weken 100 euro kostgeld. In jouw geval, waar je bijna alles al zelf betaald, zou ik het niet terecht vinden om kostgeld te betalen. Af en toe een snee brood en de bijkomende kosten voor g/w/l is dan het enige wat je ouders voor je betalen. Daarnaast is 19 jaar nog niet echt een leeftijd waarop het raar is om nog thuis te wonen.

Je betaalt zelf al erg veel zo te lezen. Of je je auto de deur uit kan doen, zoals sommigen suggereren, kan ik niet beoordelen. Misschien heb je die nodig om op je werk te komen. Wel kun je hand- en spandiensten aanbieden, om toch een bijdrage te leveren. Was af, doe de tuin, stofzuig het hele huis, kook af en toe enz. Als je op je zelf zou wonen moet je dat immers ook zelf doen.

Ik heb ook een dochter van jouw leeftijd thuis wonen. Zij heeft haar stufi en stagevergoeding als inkomen en ook een baantje o.b.v. een nul-urencontract. Ze betaalt zelf schoolgeld, ziekenfonds en kleding en houdt dan nog wat zakgeld over. Van mij hoeft ze zolang ze studeert nog geen kostgeld te geven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100