Bestaan er nog automerken die helemaal zelfstandig zijn?

Dus automerken, die niet zijn overgenomen door een succesvoller automerk, of die niet vergaand samenwerken met een voormalige concurrent.

Kan je een of meer voorbeelden noemen?

Bij het sluiten van de vraag: Dank voor alle antwoorden.

Picture for question
Antoni
14 jaar geleden
16K

Antwoorden (5)

Morgan Motor Company
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De enige die ik kan bedenken zijn Mercedes, Volkswagen en Toyota...

Mercedes heeft bij de meeste automerken wel een bepaald groot belang. Althans het Daimler AG gedeelte waar Mercedes het paradepaardje van is. Mercedes en Daimler zijn sinds 1926 onlosmakelijke met elkaar verbonden...

Volkswagen ondanks een discutabele geschiedenis uiteindelijke producent van VW, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti en Lamburgini. En sinds enkele maanden na een vijandige overname ook eigenaar van Porsche. Dit terwijl VW door Porsche is gecreeërd...

Toyota heeft net als Daimler AG bij een groot aantal automerken wel één belang en is zelfs de grootste autofabrikant ter wereld...

Opmerkelijk:
General Motors met de merken: Buick, Cadillac, Chevrolet, Corvet, GMC, Hummer, Oldsmobile, Pontiac, Saturn, Opel, Saab, Vauxhall, Holden en Deawoo. Is "To big to fall" maar staat met bijna 50 miljard aan staatssteun op de rand van het faillissement...

Chrysler met de merken Dodge en Jeep zijn afgelopen week (deels) over genomen door Fiat. En technisch failliet om orde op zaken te kunnen stellen...

Ford heeft naar verluid voldoende cash om met de merken Ford, Lincoln, Mercury, Volvo en Mazda deze crisis zelfstandig te overleven...

Fiat is momenteel op overnamepad Bij Chrysler, GM en Ford, maar technisch gezien kan dit alleen lukken als dit met gesloten beurzen gaat zoals afgelopen week bij Chrysler. Het blijft in mijn visie met de merken Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Ferrari en Masserati één merk dat ik niet kan plaatsen als zelfstandig...

Ditzelfde geld in mijn visie voor Renault met de merken Dacia en Samsung mer is een alliantie aangegaan met Nissan...

Citroën en Peugeot zijn weer een alliantie aangegaan met Mitsubishi en Toyota...

BMW heeft Rolls-Royce en Rover inmiddels deels van de hand gedaan. Heeft geen interesse in Volvo en is in diverse motoren, voor diverse branches actief. Momenteel denk ik niet dat BMW lang alleen zal overleven. Hoewel dit technisch gezien wel een zelfstandig automerk is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja idd Toyota, VW en Mercedes. Maar dat antwoord was al gegeven..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Niels: Waar was dit antwoord dan al gegeven? @ Hans: Als Volkswagen de aandelen van Porsche AG vijandig over neemt dan is Volkswagen geen onderdeel van Porsche AG. Bovendien is Volkswagen sederd medio de jaren '80 al een geheel zelfstandige onderneming als Volkswagen Group AG. Eind 20ste eeuw is het in twee bedrijven opgesplitst onder als Volkswagen Group en Audi Group onder Volkswagen AG... Met alle respect... Je moet wel de actualiteit bij houden, want de aandeel overname van Porsche AG door Volkswagen AG heeft in november 2008 plaats gevonden;)
Als er al meerdere merken zijn moet Tata wel een van de gegadigden zijn. (uit wikibron ook niet helemaal zuiver)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Antoni;

Ik kan onze eigen parels Donkervoort, Spyker en Ascari nog noemen. En volgens mij is het Engelse Noble ook nog 100% onafhankelijk. Zo zijn er in Groot-Brittanië nog wel een aantal kleine zelfstandige automerkjes te vinden. Maar het is natuurlijk de vraag wat je onder volledige zelfstandigheid verstaat; vrijwel ieder merk betrekt immers grote componenten als motoren en transmissies, maar ook kleinere onderdelen van derden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fiat, Renault...

Het is heel moeilijk om onder een bepaald schaalniveau op concurrerende wijze auto's te produceren. Dit komt doordat een productielijn voor auto's ontzettend duur is. Om de investeringen rendabel te maken is het nodig om een groot aantal auto's om te zetten. Dit betekent dat er een neiging bestaat om samen te gaan werken danwel te fuseren. De grote fabrikanten die nu nog bestaan zijn dus grotendeels groot geworden door kleinere bedrijven op te slokken.