De enige die ik kan bedenken zijn Mercedes, Volkswagen en Toyota...
Mercedes heeft bij de meeste automerken wel een bepaald groot belang. Althans het Daimler AG gedeelte waar Mercedes het paradepaardje van is. Mercedes en Daimler zijn sinds 1926 onlosmakelijke met elkaar verbonden...
Volkswagen ondanks een discutabele geschiedenis uiteindelijke producent van VW, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti en Lamburgini. En sinds enkele maanden na een vijandige overname ook eigenaar van Porsche. Dit terwijl VW door Porsche is gecreeërd...
Toyota heeft net als Daimler AG bij een groot aantal automerken wel één belang en is zelfs de grootste autofabrikant ter wereld...
Opmerkelijk:
General Motors met de merken: Buick, Cadillac, Chevrolet, Corvet, GMC, Hummer, Oldsmobile, Pontiac, Saturn, Opel, Saab, Vauxhall, Holden en Deawoo. Is "To big to fall" maar staat met bijna 50 miljard aan staatssteun op de rand van het faillissement...
Chrysler met de merken Dodge en Jeep zijn afgelopen week (deels) over genomen door Fiat. En technisch failliet om orde op zaken te kunnen stellen...
Ford heeft naar verluid voldoende cash om met de merken Ford, Lincoln, Mercury, Volvo en Mazda deze crisis zelfstandig te overleven...
Fiat is momenteel op overnamepad Bij Chrysler, GM en Ford, maar technisch gezien kan dit alleen lukken als dit met gesloten beurzen gaat zoals afgelopen week bij Chrysler. Het blijft in mijn visie met de merken Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Ferrari en Masserati één merk dat ik niet kan plaatsen als zelfstandig...
Ditzelfde geld in mijn visie voor Renault met de merken Dacia en Samsung mer is een alliantie aangegaan met Nissan...
Citroën en Peugeot zijn weer een alliantie aangegaan met Mitsubishi en Toyota...
BMW heeft Rolls-Royce en Rover inmiddels deels van de hand gedaan. Heeft geen interesse in Volvo en is in diverse motoren, voor diverse branches actief. Momenteel denk ik niet dat BMW lang alleen zal overleven. Hoewel dit technisch gezien wel een zelfstandig automerk is...