Ik wil een nieuwe (nieuw of occasion) auto kopen. Wat is beter? In één keer betalen, of een lening nemen?

Of wellicht zijn er nog andere gunstige financiële constructies. Bedrag is tussen de 7.500 - 13.000 euro.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is altijd beter om een auto in één keer te betalen zonder lening. Zoals de spotjes aangeven: Lenen kost geld. Altijd.

Als je het kunt betalen moet je dat gewoon doen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je echt wilt lenen, lees dan ook eens de informatie van het nibud over geld lenen. Zij zijn er niet tegen, maar geven je gratis financieel advies.

Toegevoegd na 8 minuten:
Let ook op constructies waarbij je "gratis" leent en over een jaar betaalt zonder rente. Dat klopt wel, voor die periode, maar als je na het jaar de auto niet afbetaalt dan betaal je meestal een hoge rente. In dit geval is het altijd klantenlokkerij door een geldverstrekker. Natuurlijk kan je het geld dat je hebt apart zetten en na een jaar betalen, maar de geldverstrekkers hebben de ervaring dat er ook veel mensen zijn die dat geld toch ergens anders voor gebruiken en na die periode door blijven lenen.

Zie ook het artikel over "goedkoop lenen".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens. Nog een extra linkje: http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/lenen/een-lening-afsluiten.html

Andere antwoorden (3)

in een keer betalen, dan zit je tenminste niet nog af te betalen op je auto als die onverhoopt total loss is gereden. En het scheelt rente
anneliez
13 jaar geleden
Als je geld leent kost dat altijd geld. De rente zul je moeten betalen. Je betaalt dus meer dan nodig is.
Zelf probeer ik zonder schuld door het leven te gaan. Waarmee ik me onafhankelijkheid voel en geen geldzorgen heb.
Ik zal dan ook niet iets kopen als ik het geld er niet voor heb. En ik denk er twee keer over na of ik het echt nodig heb.

Dit is mijn levensinstelling qua geld.

Ik heb eens een auto gekocht voor de helft van mijn spaargeld. Ik zag het als een beloning voor mezelf. Binnen 1,5 jaar had ik een andere baan en kreeg ik een lease auto. Ik heb de auto moeten verkopen (twee auto's is ook zonde) en kon amper de helft van mijn aanschaf ervoor krijgen. Dat was een zware domper, hoewel ik het kon lijden.
Na die baan heb ik 5 jaar zonder auto gedaan. Gewoon alles op de fiets of met de bus/trein.
Nu heb ik een bescheiden auto-tje, precies zoals hij bij me past.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in een keer betalen scheelt in het algemeen een hoop rente. er wordt echter ook geregeld geadverteerd met betaal nu maar de helft. soms moet je dan over de andere helft veel rente betalen, soms niet. maak je geen gebruik van het financieringsaanbod dan kan je meestal extra korting krijgen. Fiat heeft momenteel zulke aanbiedingen op haar wegenbelastingvrije auto's. Check de dealer voor meer info.