Ben ik verzekerd tegen brand en water schade aan te huren vakantieverblijf Frankrijk? Ik heb een doorlopende reisverz via ASR.

Ik wil een prive woning huren in Frankrijk via homeaway.nl
In het contract van de eigenaar staat dat ik tegen risico's verzekerd moet zijn (brand, water..) maar is dit wel logisch? Ik heb een doorlopende reisverz via ASR en die vergoed per gebeurtenis tot 300 euro. Is dit geen zaak van haar opstalverzekering?

Schade vakantieverblijf
4.14 Hebt u schade veroorzaakt aan uw vakantieverblijf? Dan vergoeden wij de schade:
- aan het verblijf (en de inrichting van het verblijf) dat u gehuurd hebt of dat u in gebruik is gegeven;
- aan een kluisje dat u tijdens de reis gehuurd hebt en dat opengebroken moet worden omdat de sleutel weg is.
De schade moet wel hoger zijn dan € 25 en u moet aansprakelijk zijn voor de schade. Wij vergoeden maximaal € 300 per gebeurtenis."

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

De verhuurder vergoed niet brandschade en andere schade aan jouw bagage en vakantiespullen. Daarvoor kun je zelf een reisverzekering afsluiten.
Als jij aansprakelijk wordt gesteld voor veroorzaakte schade aan de inventaris van de woning dan kun je die schade deels verhalen op je reisverzekering.

Daarnaast is er ook een Aansprakelijkheid Particulier (AVP) die meestal ook dekking biedt in het buitenland. Daarin is afhankelijk van je polis bijvboorbeeld het volgende gedekt:

De aansprakelijkheid van verzekerden voor schade veroorzaakt door:
- brand aan de door hem voor vakantiedoeleinden gebruikte vakantieverblijf
en de daartoe behorende inboedel;
- schade aan de gehuurde vakantiewoning als gevolg van het onvoorzien uitstromen van water of stoom, springen door vorst, breuk overlopen, verstopping of
een ander plotseling optredend defect dat blijvend zichtbare materiële schade
H14Dekking aansprakelijkheidsverzekering
veroorzaakt en afkomstig is uit leidingen die binnen en buiten het gebouw
liggen of uit toestellen installaties van waterleiding, centrale verwarmingsinstallaties en airconditioning die op deze leidingen zijn aangesloten;
- een antenne, die is gemonteerd op of aan het door de verzekerde voor eigen
bewoning gehuurde pand of woonboot, voor zover sprake is van schade aan
dat pand of woonboot en/of de daarbij behorende bebouwing en de verzekerde die voor die schade als huurder aansprakelijk is

Toegevoegd na 5 minuten:
Controleer dus of je ook een Aansprakelijkheid Particulier (AVP) hebt en kijk naar de (buitenland) dekking daarvan.
Een Aansprakelijkheid Particulier (AVP) is niet verplicht maar wel nodig. De kosten bij een gebeurtenis kunnen hoog zijn en een AVP voorkomt dan grote financiële problemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja geweldige tip de ASV dat ik daar niet op kwam.
Mijn polis schrijft:
Schade aan een vakantieverblijf
4.11 Hebt u brandschade aan het vakantieverblijf dat u huurt? Of
waterschade door kapotte leidingen of installaties door een onverwachte en onzekere gebeurtenis? Wij vergoeden de schade aan het vakantieverblijf en aan de bijbehorende inboedel. De uitsluiting die we in artikel 5.9 noemen bij schade aan spullen van anderen waarover u de zorg hebt, geldt dan niet.