Kan ik een tandarts rekening declareren bij zorgverzekering (om eigen risico te verbruiken)?

Ik heb een controle gehad bij de tandarts. Hij heeft wat tandsteen weggehaald, en preventief röntgenfoto's gemaakt.
Nu heb ik een rekening van ongeveer €65.
Die kwam binnen via een derde partij, Infomedics.
Een 'gewoon' tandartsbezoek wordt volgens mij niet vergoed door de zorgverzekering, maar het wordt zo te zien nu ook niet van mijn resterende eigen risico afgetrokken.
Kan ik deze rekening declareren bij mijn zorgverzekering (kan o.a.via een app)? Ik weet dat ik dit zelf moet betalen, maar als dit wordt verrekend met het eigen risico is dat toch nog gunstiger, omdat je bij eventuele zorg dit jaar dan sneller door je eigen risico heen bent.
Toegevoegd:
Ik zie net dat mijn rekening geen €65 is, maar €81,90. Administratiekosten... door de partij die ertussen zit waarvan het geautomatiseerde systeem mijn rekening in nog geen één seconde verwerkt heeft.

2 jaar geleden
2K
HannekeJanssen
2 jaar geleden
Als je geen tandartsverzekering hebt moet je dit zelf betalen, gaat niet af van je eigen risico.

Antwoorden (2)

Nee, je kunt het niet van je eigen risico aftrekken. Als je voldoende bijzondere zorgkosten hebt, kun je de tandartskosten volgend jaar misschien van je belasting aftrekken. Daarvoor geldt wel een drempel.
(Volgend jaar= bij je aangifte over 2021).
Toegevoegd op 23 juni 2021 12:17: bron
SimonV
2 jaar geleden
JanTerh12
2 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Wel wéér heel frustrerend dat het zorgstelsel zo in elkaar zit. Elk jaar is een groter eigen risico de norm, worden premies belachelijk duur, en blijkt dat ook nog sommige "zorg" helemaal buiten beschouwing valt. Jaarlijks verspillen verzekeringsmaatschappijen honderden miljoenen aan marketing in deze hysterisch gecommercialiseerde zorg-*markt*... De mensen in de zorg die het echte werk doen, worden onfatsoenlijk betaald, hebben hoge stress, en worden uitgeknepen tot op hun botten. Waardoor ook hier wéér juist kosten door worden veroorzaakt. Mensen met een lager inkomen en al te hoge maandlasten stellen de onvergoede zorg uit, waardoor klachten en gezondheidsschade alsmaar groter worden en uiteindelijk ook hier voor hogere kosten zorgen, én onnodig leed. Waarom, maar écht, waaaarom stemmen mensen op partijen die dit hebben aangericht?
SimonV
2 jaar geleden
Je kunt het nooit met het totale programma van je favoriete partij eens zijn. Je kunt dus op een partij stemmen die dit heeft aangericht omdat je het voor de rest met de standpunten van deze partij eens bent.
Thecis
2 jaar geleden
De verzekeringsmaatschappijen (en heel veel andere bedrijven overigens ook) kijken naar het verdienmodel voor 2 a 3 vooruit. Verder niet. Tegen de tijd dat men 5 jaar verder is en er kosten komen (vanuit de vorige beslissingen) zal er bijvoorbeeld bezuinigd moeten gaan worden. Dat wordt allemaal gedaan om de investeerders tevreden te houden. Die willen een revenue die elk jaar hoog uit valt en niet een matig rendement oplevert over de komende 20 jaar. Dat is niet interessant, dan kan je beter je geld in andere zaken investeren.
De politiek heeft hiertoe inderdaad de aanleiding gemaakt, maar zijn niet verantwoordelijk voor de huidige keuzes die in het verleden gemaakt zijn. Ze zouden er wel wat aan kunnen doen, als er wetten gaan komen die ervoor zorgen dat bedrijven weer staatinstanties gaan worden. Ik weet alleen niet of je daar met de huidige stand van zaken blij van moet worden...
Je kunt deze niet van je eigen risico aftrekken, omdat tandartskosten niet binnen de basisverzekering vallen. Tenzij je onder de 18 bent. Je kan je hier alleen aanvullend voor verzekeren. De voorwaarden van de aanvullende verzekering gelden dan.