In Duitsland zijn de windmolens niet rendabel.
In Nederland is het niet anders.

Een Duits onderzoek naar meer dan 1150 financiële jaarverslagen van 175 windparken in de periode van 2000 tot 2011 heeft aangetoond dat de meeste windparken alle zeilen moeten bijzetten om zelfs maar break even te komen. Het onderzoek werd verricht door Werner Daldorf, voorzitter van het Bundesverbandes Windenergie.

De helft van alle onshore windparken draait zo slecht dat investeerders blij mogen zijn als ze over 20 jaar hun geld met inflatieverlies terug kunnen zien. 37% van de jaarverslagen liet een negatieve cash-flow zien. De inkomsten van het windpark waren lager dan de rente- en aflossingskosten.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Duidelijk

Andere antwoorden (1)

Ja, anders zou de regering nooit zoveel windmolens neer zetten.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De meeste windmolens zijn of van particulieren of van energie maatschappijen er zijn er maar weinig van de regering
Rutge
9 jaar geleden
@Deaal bedankt voor je verbetering
Poet
9 jaar geleden
Als de regering iets neerzet dan betekent dat meestal dat het zich niet terugverdient.
Maar het is niet de regering maar het zijn bedrijven, organisaties die ze (laten) neerzetten. Daarbij hebben gemeenten een belangrijke rol want zij beslissen of ze daarvoor ruimte maken in het bestemmingsplan. Of op zee: daar beslist het rijk of die ruimte bieden.