Moet je factuurnummer voor een klant overeenkomen met het offertenummer?

Stel ik heb een offerte gemaakt met nummer 001, Maar de klant gaat niet in zee met deze offerte. De volgende klant heeft offertenummer 002 maar factuurnummer 001 omdat facturen altijd opeenvolgend moeten zijn.

Hoe houd je dan het overzicht tussen je offertes en facturen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Economie
12.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee hoor, dat zijn op zicht twee heel eigen nummers. Door op je factuur ook een verwijzing naar het nummer van de onderliggende offerte te verwijzen, kun je overzicht houden.

Antwoorden (1)

Een offertenummer en een factuurnummer hebben niets met elkaar te maken. Factuurnummers lopen boekhoudkundig gezien inderdaad op volgorde, voor offertenummers kun je van alles verzinnen. Een offertenummer zou bijvoorbeeld ook 'klantA-offerte 1' kunnen zijn en bij een andere klant die later een offerte krijgt 'klantB-offerte1'.
Als je toch een relatie tussen beide wilt houden, kun je op een factuur naar een offertenummer verwijzen. In jouw voorbeeld zou je bij de klant die factuur 001 krijgt dus een vermelding 'betreft offerte 002' op de factuur kunnen zetten.