Waarom stijgt elk jaar het aantal werklozen in juni, juli & augustus?

Je kan het aantal werklozen vanaf 2008 tot heden bekijken per maand, opvallend is dat vanaf januari t.e.m mei dat aantal zakt en elk jaar stijgt dat aantal fors in juni juli en augustus.

heeft dit enkel te maken met de zomervakantie dat jongeren hebben?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Economie
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En ook met allerlei mensen die in het onderwijs werken. Die op basis van een tijdelijk contract alleen in het schooljaar werk hebben en in de zomervakantie niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
grappig, ik werk juist enorm veel in voorjaar, zomer en herfst :) winter is de stille tijd (tuinbouw, dus logisch)

Het beste antwoord

In de zomermaanden melden afgestudeerde jongeren zich op de arbeidsmarkt waardoor de werkloosheid stijgt, terwijl in de lente veel werk beschikbaar komt in oa de toeristenindustrie en de landbouw waardoor de werkloosheid daalt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat het precies andersom is:
"..... dat de werkloosheid in de winter meestal hoger is dan in de zomer. Dat komt door seizoensarbeid in de landbouw (oogstperiodes) en toerisme. Voor bouwvakkers ligt een deel van het werk stil bij vorst (vorstverlet) en ook de grond-, weg- en waterbouw en het buitenschilderwerk is van het weer afhankelijk"

https://nl.wikipedia.org/wiki/Werkloosheid_in_Nederland