Onze staat heeft een grote financiële schuld. Aan wie? Aan welke partijen op de financiële markt?

De politiek roept: Wij moeten bezuinigen anders zadelen we onze jeugd met een grote schuld op. Kan iemand mij vertellen aan wie wij geld verschuldigd zijn? Zijn dat banken, beleggingsmaatschappijen? Welke instellingen hebben bijvoorbeeld veel Nederlandse Staatobligaties in bezit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Economie

Antwoorden (2)

de staatsleningen die de overheid uitgeeft worden door veel partijen gekocht. Dit zijn banken, verzekeraars, beleggingsfondsen, pensioenfondsen in binnen en buitenland.
Door dit geld te lenen krijg je uiteraard ook schuld aan deze partijen. Op het moment dat de overheid meer geld uitgeeft dan er binnenkomt zal er moeten worden bij geleend en neemt de schuld toe.
Als het tekort per jaar onder de 3% blijft neemt de schuld nog altijd met ongeveer 18 miljard per jaar toe.

Als we nu dus niets aan deze situatie doen wordt het probleem in de toekomst steeds groter en moet men het dan oplossen. de mensen die dat dan moeten doen is nu de jeugd. vandaar dat men er over spreekt dat de jeugd met een grote schuld wordt opgezadeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
beste Echteus, Daar heb je helemaal gelijk in maar dan is schuld nog altijd schuld. Het gaat in totaal om ongeveer 600 miljard euro en dat moet toch ooit worden terug betaald. Of je moet niemand een pensioen meer geven. Dat kan natuurlijk ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Stroomkast, Als we het buitenland niet zouden helpen en ze daardoor failliet zouden gaan zal onze schuld nog veel meer toenemen dan nu het geval is. Het is een beetje het beste kiezen uit twee kwaden.
Door staatsleningen en aankoop van bv. olie uit het buitenland dat ze dan op lange termijn betalen (bv.ons land koopt olie uit het buitenland en tekent een contract om 5 jaar van olie te voorzien worden maar moet 500 euro maandelijks betalen aan de andere staat).
Maar ze hebben wel altijd genoeg geld om een ander land te helpen,zoals dit jaar bij music for life schonk de regering 1000000 euro!