In Vlaanderen worden alle openbare bibliotheken gesubsidieerd door de overheid (met name door het Departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media). Alle gemeenten kunnen o.a. bij de Vlaamse overheid een subsidie van 0,15 cent aanvragen per inwoner. Voor gemeenten die samen over één bib beschikken worden al deze inwoners samengeteld. Aan deze subsidie zijn wel een aantal voorwaarden verbonden: zo moet in een Vlaamse bib 75% van het budget aan Nederlandstalige boeken worden besteedt.

Openbare bibliotheken worden dus gesubsidieerd door de overheid en maken (bijna) geen winst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

door boetes als je te lang een boek hebt gehad en als je lid bent kost dat toch ook geld? volgens mij wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Nee ze worden gesubsidieerd
ronron1212
12 jaar geleden
Hoe kom je daarbij Seemeermin
Bibliotheken krijgen voor het grootste deel subsidie van de overheid: "Hoewel de Nederlandse openbare bibliotheken overwegend door stichtingen worden beheerd en voor het lenen van boeken – anders dan in het buitenland – contributies worden geheven, wordt uiteraard het werk toch voor het overgrote deel gefinancierd uit de openbare middelen. "

Ze kunnen dus geen winst maken omdat ze voor het grootste deel gesubsidieerd worden (anders zou de subsidie omlaag gaan).

Alle inkomsten worden omgezet in uitgaven in de vorm van boeken, huisvesting en personeel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vergat ik nog: de meeste bibliotheken worden dus overwegend door stichtingen beheerd. Die mogen wel winst maken maar de uitkering hiervan moet een ideële of sociale strekking hebben. Bij bibliotheken gaat dat dus weer IN de bibliotheek zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door nog 5,- euro extra administratiekost aan te rekenen bij betaling van het lidgeld met pinautomaat. Geen factuur gekregen geen aanmaning gewoon betalen jaarlijks lidgeld en ieder jaar met pin ter plaatse pinnen en ieder jaar weer administratiekosten extra 5 euro.Waarom geld staat onmiddellijk op de rekening en geen factuur of brief gekregen dus welke administratiekosten ?Ik vind 5 euro overdreven voor minimale administratie pure afzetterij.