Dat kost heel veel energie en tijd.
Maar de meeste ouders hebben dat er wel voor over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen vooraf en achteraf!!
ik heb er 4 grootgebracht en het kost heel veel..geld en tijd
ik denk ook niet dat er ouders zijn die er een kasboek op na hebben gehouden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een kind 'kost' is ook afhankelijk van je budget, mensen met een hoog inkomen zullen meer geld uitgeven dan mensen met een laag inkomen.
Op de site van het NIBUD is wel informatie te vinden over de kosten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt wel eens gezegd dat elk kind zo ongeveer 100.000 kost totdat hij/zij 16 jaar oud is, maar het is natuurlijk puur afhankelijk hoeveel geld je als ouder aan uitgeeft. Ben je tevreden met 2e hands spulletjes en gebruik je katoenen luiers? Of wil je alleen maar merkkleding en gebruik je een A-merk luiers? Koop je speelgoed allemaal nieuw of heb je tijd om op rommelmarkten te snuffelen naar gebruikt speelgoed. Je kunt het zo duur maken als je wil. Maar ik denk dat je op een gemiddelde van €2000.- per kind per jaar moet rekenen in de leeftijdscategorie van 0 tot 4 jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is wat je er zelf van maakt. Zonder luxe wordt een kind ook wel groot en dan hoeft het niet veel meer dan wat voeding, kleding, hygiene en liefde.
Maar in luxe en welvaart kan het behoorlijk wat kosten!
Gemiddeld denk ik aan €3000 voor het eerste jaar, als je in flink wat luxe wilt leven (mooie wandelwagen en merk-luiers, kleding en voeding)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar je natuurlijk altijd op moet letten is aanbiedingen. Dat scheelt een hoop als je wel de betere luiers wil, maar niet de hoofdprijs wil betalen. Verder heb ik ervaren dat het eerste jaar het duurst is. Dit heeft te maken met dingen die je nog moet aanschaffen omdat je het nog niet in huis hebt. Denk daarbij aan een ledikantje en al die spullen die je nog niet hebt als je je eerste kindje verwacht. Dat zijn dure uitgaven, daarnaast de voeding van een baby de eerste paar maanden.
Wat anderen ook al aangaven, het ligt ook aan je budget. Naar mijn mening hoef je een kind niet te overladen met speelgoed en het allerbeste van het allerbeste. Kinderen genieten van jouw aandacht en liefde. Je kan ze nog zo veel speelgoed geven, maar als je geen aandacht aan ze besteed zijn ze echt niet gelukkig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Nibud heeft hier een pagina aan gewijd: wat kost u w kind
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals door de anderen al aangegeven staat op de website van het Nibud meer informatie over de kosten van kinderen.