Hoeveel kostgeld kan ik vragen aan mijn zoon van 18?

Binnenkort wordt mijn zoon 18 jaar , hij krijgt dan zelf de alimentatie , mijn ex zegt dat hij dan minder hoeft te betalen omdat hij studiefinanciering krijgt (MBO) , echter mijn zoon blijft bij mij thuis wonen en ik kan (helaas) het alimentatiebedrag niet missen dus zal kostgeld moeten vragen (vind ik afschuwelijk) maar wat is een redelijk bedrag?
Als ik straks al minder krijg dan de alimentatie die ik nu voor hem krijg kom ik fors in de problemen.
Ik zou heel erg blij zijn met advies..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.1K
Rieneke1
12 jaar geleden
kijk eens op de site van het nibud, daar vind je richtlijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon het bedrag dat hij krijgt aan alimentatie..?

Antwoorden (9)

je kan aan je zoon vragen of hij de alimentatie die hij krijgt aan jou doorstort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap die min niet, alimentatie is toch bedoelt voor de ouder en niet voor het kind? + van mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn twee soorten alimentatie. Die voor de ex-partner en die voor het kind. De kinderalimentatie voor minderjarige kinderen wordt naar de ouder overgemaakt tot het kind 18 jaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht begrepen te hebben dat alimentatie tot het 21 jaar betaald kan worden zolang het kind nog schoolgaand is en zelf niets verdiend. Alimentatie is toch een vergoeding voor de zorgende ouder door de ex-partner voor de kosten die het kind gebruikt zoals eten en drinken, kleding en gebruik van water/gas/electra e.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het klopt dat het geld tot het 18e jaar naar de moeder gaat en vanaf het 18e jaar naar het kind, maar als het kind nog thuis woont, heeft de moeder het geld harder nodig dan het kind, daarom stelde ik voor dat het kind het geld doorstort naar zijn moeder, zodat de alimentatie de kosten die zij voor hem maakt compenseert.
Toen ik nog thuis woonde bij mijn moeder, "betaalde" ik haar om diezelfde reden als kostgeld precies het bedrag wat ik als wezenpensioen kreeg. Dat geld kreeg zij tot mijn 18de en na mijn 18de nog steeds via deze constructie, want ook zij kont het niet missen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook als je zoon thuis blijft wonen heeft hij recht op studiefinanciering! En dat bedrag kan je nog wel eens meevallen, als alleen staande ouder. Hij krijgt dan een bedrag voor thuiswonenden. Er wordt gekeken naar jouw inkomen en dat van zijn vader en daar rolt een bedrag uit. Dat bedrag krijgt hij sowieso, maar er is ook nog een lening mogelijk. En hij kan dan ook gratis met het openbaar vervoer (OV-kaart); hij kan kiezen uit door de week vrij reizen, of in het weekend.
Kijk maar eens op
http://www.ib-groep.nl/particulieren/studiefinanciering/studiefinanciering.asp
Kostgeld is waarschijnlijk helemaal nog neit aan de orde. Toen mijn zoon 18 werd en naar het MBO ging kreeg ik juist meer financiële armslag... Hopelijk geldt dat ook voor jou!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou allereerst open kaart spelen met je zoon. Vertel dat de alimentatie die je voor hem ontvangt een belangrijk deel van je inkomen is, waar je de vaste lasten, eten/drinken en dergelijke van betaalt voor jullie beide.

Daarna vertel je dat vanaf zijn 18e de alimentatie naar hem gaat en niet meer naar jou, maar de kosten blijven doorlopen. Hij zal ook begrijpen dat er dan een gat in jouw begroting komt.

Leg je financiën op tafel, zodat je samen kan bekijken wat een goed plan is om maandelijks de eindjes aan elkaar te knopen. Laat hem inzicht verkrijgen in wat allemaal geld kost maandelijks en jaarlijks ( van belastingen, internetabo, onverwachtse uitgaven tot boodschappen ) Misschien kunnen jullie samen ook kijken hoe je de inkomen kan vergroten door een baan? ( ik heb geen idee of dat een mogelijkheid is )

Op deze manier maak je hem mede verantwoordelijk voor jullie inkomen, en daar heeft hij de leeftijd voor. Hij zal daar veel van leren. Ook is het dan niet de bedoeling dat jij het kostgeld voor hem vaststelt, maar dat hij zelf vaststelt hoeveel kostgeld hij aan jou betaalt.

Zelf hadden mijn ouders ook moeite om rond te komen en ze hebben de verantwoordelijkheid wat ik afstond aan kostgeld altijd bij mij gelegd, daar heb ik veel van geleerd en inzicht door verkregen.

Toegevoegd na 1 minuut:
heeft hij overigens niet recht op een aanvullende beurs naast zijn basisbeurs? Daar kan hij sowieso zijn gehele opleiding van betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de berekening van studiefinanciering, telt ook het inkomen van de vader mee. Het kan zijn dat hij ondanks dat toch recht heeft op een aanvullende beurs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oja dat is waar! Maar als hij geen recht heeft op een aanvullende beurs door het inkomen van zijn vader dan moet zijn vader aan zijn studie meebetalen ( maar goed..wellicht dat hij dat dan weer doet dmv de alimentatie ) ingewikkeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zijn we hier ook nog niet uit, had begrepen dat er vanuit de DUO dan een bedrag kwam wat vader evt zou moeten bijdragen, maar nog niet alle formulieren zijn verwerkt, dus we wachten nog maar weer af.
Ga eens na wat je zoon zelf betaald? Betaald hij straks zelf zijn ziektenkosten (denk aan zorgtoeslag terug vragen van de belastingdienst) Betaald hij zijn eigen kleding, krijgt hij zakgeld, betaald hij zijn eigen telefoonkosten, kosten voor school spullen enz.

En wat betaal jij?

Misschien heb je tot nu toe altijd zijn kleding betaald, dat hoeft dus niet meer als hij alimentatie krijgt, betaal jij zijn 'vervoerskosten' die vallen weg als hij een OV kaart heeft. Dus als jouw zoon zelf zijn 'dingen' betaald scheelt dat voor jou al het een en ander.

Kom je dan evengoed niet uit, deel dan bepaalde kosten.
Hij is 18 en heeft inkomen, dan is het helemaal niet erg om een bijdrage te vragen.

De eerder genoemde site van het NIBUD geeft veel informatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Speel open kaart met je zoon en vertel hem dat hij het alimentatiegeld op zijn rekening gestort krijgt, maar dat dit geld bedoeld is voor zijn onderhoud. (In België noemen ze het vaak ook 'onderhoudsgeld'.) Vertel hem daarbij dat je het moeilijk vindt om hem te vragen het geld naar jou door te storten, maar dat je geen andere mogelijkheid ziet om het financiëel rond te breien.

Ik heb geen idee wat voor levensstandaard je hebt met je zoon en hoe hoog de alimentatie is, maar ik zou denk ik uitgaan van het complete alimentatiebedrag min zijn kleedgeld. Wanneer jij zijn kleding betaalt, zou je beschikking moeten hebben over het totale alimentatiebedrag.

Alimentatie is niet bedoeld als 'zakgeld', maar om in levensonderhoud te voorzien. Als moeder hou je er natuurlijk rekening mee dat het voor hem ook nog een beetje leuk leven moet zijn wanneer hij studeert, maar je hoeft je echt niet schuldig te voelen om (een deel van) het alimentatiegeld aan hem te vragen.

Wanneer je zoon het niet ziet zitten of het gewoon niet begrijpt (of hier vreselijke uitlatingen over zal doen, wat ik me bijna niet kan voorstellen, maar pubers kunnen wel vaker onredelijk uit de hoek komen), laat hem dan zien wat het huishouden kost, wat eten kost en wat een beetje leuk leven allemaal kost. Laat hem hierin ook zien hoeveel meer je kwijt bent, doordat hij bij je woont en bergen eten en stapels boterhammen wegeet. ;-)
Kleine tip is hierbij wel, dat je hem laat weten dat je erg blij met hem bent en dat je het niet als een zware last ziet dat hij bij je woont. Het gaat puur om het financiële plaatje!

Succes met bedenken en bespreken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal als het moest 150€ per maand vragen sinds dat ongeveer het punt is dat het niet uitmaakt of je het huis uit gaat of blijft. Voor 100€ heb je anti-kraak incl gas water elektra en 50€ eten per maand moet voor 1 persoon lukken (lukt mij wel iig)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eet jij voor €1,60 per dag??
Drepolli
12 jaar geleden
Ja slim inkopen :) Vlees koop ik bijvoorbeeld niet en als je in je eentje bent dan gaat alles een stuk langer mee
Laat hem wat rekeningen betalen of boodschappen geld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mijn jongere jaren moest ik altijd 20 % van mijn inkomen aan mijn moeder afstaan.
Dat vond ik een eerlijke deal omdat ik soms meer verdiende en een andere keer (tussen uitzendbanen in) een lagere uitkering had.
En als ik het wat ruimer had betaalde ik bijvoorbeeld de boodschappen.
Maar dat was helemaal vrijwillig.