Mijn werkgever wil mij re-integreren bij een ander bedrijf omdat er geen passend werk voor mij zou zijn; wat nu als het daar dan ook misloopt?

Ik laat immers een ruim arbeidsverleden achter met nu nog recht op een eventuele afkoopsom als ik me ipv re-integreren zou laten ontslaan.. hoe graag ik er ook weg wil: als ik bij een nieuw bedrijf na 2 maanden op straat sta ben ik verder van huis.. wat zijn in deze mijn rechten/plichten en die van de werkgever?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
let op dat ze je geen geld door je neus boren want voor elk dienstjaar hoor je een maandloon te krijgen.
voor 12 jaar moet je dus 1 jaar loon krijgen.

Het beste antwoord

Indien er binnen de organisatie van jouw eigen werkgever geen passende arbeid beschikbaar is waarin jij kunt re-integreren, dan is de werkgever verplicht te onderzoeken of re-integratie bij een andere werkgever wel mogelijk is. Dat heet 're-integratie tweede spoor'. Als werknemer heb je ook re-integratieverplichtingen en moet je best doen om weer aan de slag te komen. Als re-integratie bij de eigen werkgever niet mogelijk is, dan moet je meewerken aan re-integratie elders als dat wel kan.

Dat je re-integreert bij een andere werknemer betekent overigens nog niet dat je daar ook automatisch in dienst treedt. Dat moeten zowel die andere werkgever als jij willen. Maar als je passend werk kunt krijgen en je wijst dat af om te proberen een hoge ontslagvergoeding bij de oude werkgever te krijgen, dan kan dat onder omstandigheden door UWV worden beschouwd als een benadelingshandeling en loop je het risico gekort te worden op je uitkering (zowel in geval van een ZW- als een WW-uitkering).

Als je weigert in het kader van de re-integraite bij die andere werkgever aan de slag te gaan, kan dat er bovendien toe leiden dat jouw huidige werkgever redenen heeft om de arbeidsovereenkomst te laten ontbinden door de rechter. Je schendt dan immers je re-integratieverplichtingen. Het is dan nog maar de vraag of de rechter een vergoeding toewijst. De reden van de beëindiging ligt dan in jouw risicosfeer.

Kortom, ik zou in jouw eigen belang niet zo vast houden aan de hoop op een hoge ontslagvergoeding, maar zorgen dat ik beter wordt en een leuke nieuwe baan vindt.

Als advocaat van de duivel geef ik je tot slot nog de tip om, als je echt weg wilt, aan je werkgever voor te stellen om de arbeidsovereenkomst met wederzijds goedvinden te beëindigen onder toekenning van een ontslagvergoeding aan jou. Het scheelt de werkgever in zijn loondoorbetalingsverplichting dus misschien is ie daartoe bereid. Verwacht dan echter niet de hoofdprijs. Realiseer je bovendien dat je je dan wel beter moet melden, want als je meewerkt aan een beëindiging tijdens ziekte, verspeel je het recht op een ZW-uitkering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je bent pas 49 maar je praat als 65. Jij bent zo het voorbeeld van een berekenende burger. Neem risico's en vertrouw een beetje op jezelf. Ja het kan misgaan, maar dat kan traplopen ook. Als je denkt dat het een eerlijk aanbod is van je huidige werkgever, dan moet je er gewoon voor gaan en het beste maken van je nieuwe baan. Je kunt hooguit raad vragen bij jouw vakbond of eventueel bij een raadsman van het UWV, voor wat technische raad.