De euro is ingevoerd om verschillende redenen.

De belangrijkste reden voor de invoering van één Europese munt is dat er een einde is gekomen aan de schommelende wisselkoersen. Schommelende wisselkoersen vormden een belemmering voor de internationale handel. Als een wisselkoers plotseling daalde of steeg, konden transacties opeens een heel andere betekenis voor een bedrijf krijgen. Bedrijven konden zich indekken tegen koersrisico's, maar dat kostte geld. Deze kosten werden uiteindelijk aan u doorberekend. Het einde van de koersschommelingen scheelt geld én onzekerheid.

Een gemeenschappelijke munt
De tweede reden voor invoering van de euro is dat een gemeenschappelijke Europese munt, dankzij het grote gebruiksgebied, een belangrijke valuta vormt op de wereldmarkt. De euro is vergelijkbaar met de dollar en de yen. Dat is gunstig voor de financiële sector en voor het bedrijfsleven in Europa.

Eenvoudiger prijzen vergelijken door invoering euro
Dankzij de euro kunt u makkelijker prijzen in verschillende Europese landen vergelijken. Ook hoeft u vanwege een reis naar één van de eurolanden geen kosten meer te maken voor het omwisselen van guldens naar andere nationale valuta.

Stabiele economie
De vierde reden is dat de invoering van de euro een middel is om te komen tot een stabiele, duurzaam groeiende economie in de Europese Unie (EU). Inwoners van de landen die meedoen aan de Economische en Monetaire Unie (EMU) zullen daarvan profiteren, maar ook de overige EU-landen hebben voordeel van een sterke Europese economie.

Datum invoering euro
Op 1 januari 1999 is de girale euro ingevoerd. Vanaf die datum was het mogelijk in euro's te betalen bij bankoverschrijvingen of met cheques. Vanaf 1 januari 2002 is het mogelijk met euromunten en eurobiljetten te betalen (invoering chartale euro).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat er behoefte was aan een gemeenschappelijke munt,werd de euro 1 Jan. 2002 ingevoerd door een aantal europese landen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
O jee, nu komen er weer een heleboel reacties van mensen die gaan zeggen dat ze er helemaal geen behoefte aan hadden :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daar kun je op rekenen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als we toen wisten,wat we nu ... De uitdrukking heb ik dacht ik al eens eerder,maar dan iets anders geformuleerd gehoord. Wie was dat ook alweer?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed dat de euro is ingevoerd, als stadsstaatje gaan we het niet redden in de 21e eeuw
De munten en bankbiljetten werden op 1 januari 2002 gelijktijdig ingevoerd in 12 landen van de Europese Unie, alsmede in Monaco, San Marino en Vaticaanstad, tijdens de grootste monetaire omwisselingsoperatie aller tijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De euro is sinds 1 januari 1999 de officiële munt in elf landen die meedoen met de EMU; België, Duitsland, Finland, Frankrijk, Ierland, Italië, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Portugal en Spanje.
Pas in 2002 kun je er pas echt meebetalen maar nu staat het alleen in girale vorm.
Op 15 en 16 december 1995 besloten de Europese leiders dat 'euro' de beste naam was voor de munt.

Waarom is de euro ingevoerd?
De belangrijkste reden voor de invoering van een Europese munt is dat er een einde moet komen aan de schommelende wisselkoersen.
Dat is namelijk een probleem voor de internationale handel.
Als een wisselkoers plotseling daalt of stijgt kunnen transacties opeens een probleem betekenen voor een bedrijf.
Bedrijven kunnen zich verzekeren tegen koersrisico's, maar dat kost geld.
Deze kosten moeten uiteindelijk de consument betalen.
Als de koersschommelingen verdwijnen scheelt dus zowel het bedrijfsleven als de consument geld en onzekerheid.
Het tweede voordeel van de euro is dat de een gemeenschappelijke Europese munt, door het grote gebruiksgebied, een belangrijke valuta kan worden op de wereldmarkt.
Net zoals de Dollar en de Jen.
Tenslotte kunnen consumenten dankzij de nieuwe munt sneller prijzen vergelijken in de andere Europese landen.
Ook hoeven zij in 2002 geen geld te betalen voor het wisselen van geld van de andere EMU landen.