Kansberekening: In de Postcodeloterij kan je in het eindspel 5 miljoen winnen. Hoe groot is die kans?

Er van uitgaande dat je het tot de finale hebt gehaald.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

1 op 26 toch?
Die kans wordt aanzienlijk kleiner omdat niemand tot het eind doorgaat. Alleen valt dat lastig te berekenen. Misschien zou je dat uit kunnen besteden aan statistici, die 5 miljoen afleveringen zouden kunnen gaan analyseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft me niet te herhalen hoor..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is natuurlijk niet 1 op 26. Wel als beste gekozen omdat de kans niet berekenbaar is en er inderdaad een leger statistici aan te pas moet komen.

Andere antwoorden (8)

Makkelijk sommetje. De kans is altijd 50%: of je wint wel of je wint niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn antwoord roept nogal verdeelde reacties op! :-)
Dank aan de up-klikkers. Ook aan de down-klikkers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De up clicks worden gegeven uit medelijden.
Maar dat had je waarschijnlijk al begrepen. +1!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL
Maar nu beginnen de up-klikkers toch het onderspit te delven...
En dat terwijl mijn geniale berekening geen speld tussen te krijgen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal mee eens: of je wint wel, of je wint niet, 50% kans, +1
die kans is minimaal tenzij je de 5000000 in je koffer hebt en ook tot de laatste koffer door durft te gaan.

Het is dus een combinatie van minieme kans en tot het laatst door durven gokken.

Zal dus 0,000000000000000000001 % zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de kans dat er een vliegtuig precies op jouw hoofd valt is iig groter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt ook aan de vorm van je hoofd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
**lol**
Dat is heel ingewikkeld, aangezien er talloze combinaties mogelijk zijn. De kans op 5 miljoen is miniem, maar de kans op een aardig geldbedrag (een paar ton) is al aanzienlijk groter. Het zal een grote berekening worden om te bekijken hoe groot de kans is, en zelfs dan is het getal zo klein dat het niet echt relevant is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ten eerste moet je de goede koffer pakken; dat is al 1 op 26.
Dan moet je in het begin veel lage koffers eruit halen en telkens doorgaan. Vervolgens moet je iemand hebben die, als hij/zij alleen nog maar hoge koffers in het spel heeft, een gokje durft te nemen en probeert om steeds hoger te komen.

Als ik daar zou staan, en ik heb nog de miljoen en de 5 miljoen erin, dan pak ik nog een koffer. Maar heb ik 5 ton en 5 miljoen, dan niet en neem ik de deal aan. Zo hoog ligt de lat voor mij persoonlijk, en ik denk dat er zat mensen zijn bij wie hij lager ligt.
Kortom; ik zou er niet vanuit gaan :p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En toch denk ik dat het bovennatuurlijke onmogelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sowieso onaards.
Als ik het goed heb zitten er 500 mensen in de studio, verdeeld over 20 vakken en zijn er 26 koffers. De rekensom is simpel: 500 X 20 X 26 = een winkans van 1 op 260.000, voordat de uitzending begint. Als jouw vak is uitgekozen als winnend vak is de rekensom net iets anders 26 x 26 = een winkans van 1 op 676. Als je uiteindelijk achter de bewuste tafel met 1 uitgekozen koffer staat dan is de winkans 1 op 26 dat de 5 miljoen in de koffer zit. En die winkans word alleen maar groter naar mate de koffer van 5 miljoen in het spel blijft zitten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De rekensom is veel simpeler. De kans dat je in het goede vak zit is 1 op 20. De kans dat je vervolgens van daaruit naast Linda de Mol komt te staan is 1 op 25 (zoveel mensen zitten er in een vak. 25 x 20 = 500. De kans is dus gewoon 1 op 500 dat je naast Linda de Mol komt te staan (omdat er 500 mensen in de studio zitten). Daarna is de kans 1 op 26 als je tot het einde doorgaat. Dus jouw simpele rekensommetje klopt niet, wat ik kwalijk vind omdat jij de vragensteller wat probeert wijs te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daarbij komt dat in de vraag stond "Er van uitgaande dat je het tot de finale hebt gehaald.", dus je antwoord voegt sowieso weinig toe.
Goede poging.
In mijn geval is die kans absoluut 0%, aangezien ik geen loten meer heb!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ik zal er ook niets winnen, maar heb er ook niets verloren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb vroeger wel meegedaan, tot ze met die actie kwamen dat er in het kader van de verjaardag van de koningin ofzo een extra loterij plaatsvond, waar je automatisch aan meedeed, tenzij je niet wilde, dan moest je bellen... Vond ik beetje de omgekeerde wereld.
De kans dat je verliest (de prijs van de loten die je hebt moeten kopen om uberhaubt mee te kunnen doen) is het grootst.