ik heb een factuur van de zorgverzekering gehad, waarin staat dat er nog een eigenrisico betaald moet worden van 2009. Mag dit nog?

met internet bankieren kan je maar 1 jaar terug kijken of je deze rekening al betaald had. Dus controle is er niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Je bent alleen wel verplicht om je bankgegevens 7 jaar te bewaren. Dus elk jaar standaard downloaden die afschriften! Ik gok zomaar dat de bewijslast bij jou ligt dus dan zal je bij de bank de papieren afschriften moeten opvragen (dat kost geld).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fout antwoord! Voor de belastingdienst ben je als particulier verplicht om maar 5 jaar gegevens die van belang zijn te bewaren. En dan hoef je echt niet al je bankafschriften te bewaren: een jaaroverzicht is meer dan genoeg. De belastingdienst is met betrekking tot je banksaldo namelijk alleen maar geïnteresseerd in je vermogen op 1 januari en 31 december. (Als je aftrekposten aanvoert dan moet je natuurlijk wel de administratie daarvan bewaren, dat kunnen dus ook de bankafschriften zijn). De termijn van 7 jaar geldt voor de gehele administratie van een bedrijf (waarbij er wel geldt dat de bankafschriften integraal onderdeel van een bedrijf zijn).
ItisILeClerc
12 jaar geleden
voor particulieren geldt geen bewaarplicht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, misschien geen bewaarplicht. Maar aan de andere kant ligt deze bewijslast gewoon bij jou, als uit hun gegevens blijkt dat jij niet betaald hebt dan moet jij dus kunnen aantonen dat dit wel zo is. Ik zou het dan zien als een bewaaradvies. Leuk natuurlijk dat het niet hoeft, maar voor gevallen zoals dit moet het dus eigenlijk gewoon wel.
Of dit mag hangt af van twee dingen: de wettelijke verjaringstermijn en de afspraken met je verzekeraar. Allereerst: bij een overeenkomst (zoals jouw overeenkomst met je zorgverzekeraar) geldt een verjaringstermijn van vijf jaar. Die gaat in van het moment waarop de vordering opeisbaar is. Dat lijkt mij in het geval van het gebruik van zorg het moment waarop de behandeling plaatsvindt (maar bind me er niet op vast). Sowieso valt 2009 nog binnen die termijn, wanneer de vordering ook opeisbaar zou zijn.

Het hangt ook af van de afspraak met je zorgverzekeraar. In je contract staat vast welke termijnen deze hanteert bij het invorderen van eigen risico (en voorgeschoten zorgkosten die je zelf zou moeten dragen). Deze kan (en mag) korter zijn dan die vijf jaar. Dus als zij met jou afspreken om het eigen risico in het kalenderjaar volgend op het premiejaar te verrekenen, dan zijn ze natuurlijk hieraan verbonden en kan je bezwaar maken tegen deze factuur.

Nu hoef je natuurlijk niet te betalen als jij al eerder het eigen risico van 2009 betaald hebt. Maar dat moet je zelf wel even zeker weten. Vaak kan je de informatie nog wel bij de bank inwinnen, of bij de verzekeraar zelf: zij zullen je (soms zelfs online) een overzicht geven van de kosten die zij gefactureerd hebben.