Komt het geld wat je doneert aan goede doelen wel goed terecht?

Ik hoor soms van niet ik wil geven aan het Nederlands rode kruis maar ik twijfelt

8 maanden geleden
3.7K
esth0r
8 maanden geleden
veel van het geld dat men doneert gaat op aan zogenaamde overhead kosten, dus het salaris van medewerkers, de stookkosten van het hoofdkantoor, het koffiezetapparaat in de kantine bij het hoofdkantoor etc. ik doneer op een andere manier aan kleine goede doelen, door bijvoorbeeld af en toe een tientje in de pot te stoppen bij de lokale kinderboerderij. de directeur van het rode kruis verdiende over 2023 ruim 155.000 euro.
op de website leggen ze uit waarom ze dat acceptabel vinden, persoonlijk ben ik het daar niet mee eens dus geef ik helemaal niets, ik wil namelijk dat mijn donatie gebruikt wordt om mensen te helpen die dat nodig hebben.
esth0r
8 maanden geleden
https://www.rodekruis.nl/wie-zijn-wij/directie/het-salaris-van-de-directeur-van-het-nederlandse-rode-kruis/#:~:text=Daarom%20lees%20je%20hieronder%20wat,en%20pensioenpremie%20bedragen%20%E2%82%AC29.000.
SimonV
8 maanden geleden
Bij de meeste goede doelen verdient de directeur mijns inziens te veel. Hij/zij doet dit werk toch juist voor het goede doel en niet voor z'n portemonnee?
Maar door om deze reden niets te geven help je niemand...
teusvh
8 maanden geleden
Het Rode Kruis is een particulier bedrijf van een Zwitserse familie. Zij zijn daar miljardair mee geworden.
Dat zoveel Duitse oorlogsmisdadigers naar Z-Amerika konden vluchten was dankzij de noodpaspoorten (met een valse identiteit) die zij van het Rode Kruis kregen. Maar dat is een ander verhaal.
tinus1969
8 maanden geleden
Of je 155.000 veel of weinig vindt, en dus ook wel of niet terecht, hangt sterk af van wat je verder veel of weingi vindt.
Het Rode Kruis is een middelgrote organisatie, zoals ze zelfs aangeven; 600 betaalde medewerkers en 1000en vrijwilligers. Voor zulke organisaties is een directeur die anderhalve ton verdient zeker niet veel.
Bovendien is er een zeker belang dat er een goede directeur is, dat bespaart uiteindelijk ook weer geld. Op het totale budget is die anderhalve ton verwaarloosbaar.
tinus1969
8 maanden geleden
@teusvh, betrouwbare bronnen voor deze claim?
tinus1969
8 maanden geleden
Overigens is mijn indruk, dat het meeste geld idd bij de hulpbehoevenden komt (alsthans bij CBF erkende fondsen), en als er verbetering mogelijk is, is dat niet mbt de salarissen van de directeuren, maar mbt de hoeveelheid geld die er aan fondsenwerving wordt uitgegeven.
HannekeJanssen
8 maanden geleden
Heet cbf tegenwoordig niet ANBI? Voor de anbi geldt dat maar een beperkt deel van het budget aan overhead mag worden uitgegeven; als er teveel geld gaat naar overige kosten, ipv naar hulpverlening, dan treedt de Belastingdienst op, en verliest zo'n instelling haar status. Alle anbi-i stellingen zijn verplicht (beknopte/) jaarcijfers te publiceren op hun website, zodat je als gever kunt zien of je gift verantwoord wordt besteed
ronron1212
8 maanden geleden
@teusvh lees dit eens
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rode_Kruis
ronron1212
8 maanden geleden
@theusvh ook dezeven
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rattenlijn

Antwoorden (1)

Er is het CBF die de goede doelen erkent of niet. CBF-erkende goede doelen voldoen aan strenge eisen en daar kan je gerust aan doneren.
8 maanden geleden
SimonV
8 maanden geleden
Wervingsbureaus verdienen exorbitant aan het werven van donateurs voor goede doelen.
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/cbf-geen-sprake-van-zelfverrijking-bij-fondsenwerving-voor-goede-doelen/