Wat betreft een woonplek en je vaste lasten (rijvoertuigenbelasting, huur ed.) als je op een schip werkt?

Hallo GV'ers,

Even wat over mezelf:
Ik ben een jongen van zestien jaar die nu in het examenjaar zit van de HAVO (Vijfde jaar). Ik heb een bètaprofiel, omdat ik die richting op wil.

Na afgestudeerd te zijn aan de HAVO wil ik mijn Bachelor Diploma Maritiem Officier behalen aan de Hogeschool van Rotterdam. http://www.hogeschoolrotterdam.nl/opleidingen/maritiem-officier/voltijd?utm_nooverride=1&gclid=CJnu6fTClq4CFUGIDgodXT4CJQ
In het derde jaar kies ik voor de Minor scheepswerktuigkundige.

Nadat ik mijn diploma heb behaald, wil ik verder gaan met een Master of kies ik ervoor om te gaan werken.

Als ik ervoor kies om te gaan werken, wil ik het liefst op een cruiseship (Atlantische reizen) werken. Ik heb het internet al afgespeurd naar functieomschrijvingen en dergelijke. Vaak is het zo dat je 3 maanden werkt en dan een maand vrij hebt.

Lijkt me allemaal hartstikke leuk, maar hoe zit het met de vaste lasten en een woonplek? Lijkt me een beetje jammer als ik voor 3 maanden GWL en UPC moet betalen terwijl ik niet eens thuis ben. En stel ik koop een auto en motor. Moet ik hiervoor dan belasting/verzekering in de drie maanden dat ik weg ben?
En het is me overigens nog niet duidelijk of ik de vrije maand krijg doorbetaald. Hoe zit dat?

Ik heb zelf al rondgespeurt naar ervaringen en antwoorden, maar ik heb helaas nog niks kunnen vinden.

Graag goed onderbouwde antwoorden, daar heb ik het meest aan.

Alvast bedankt!

mvg,
Elija Pesulima

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je een huis huurt dan gaan de lasten gewoon door,of je nu een jaar van huis bent of elke dag thuis bent.
Wel is het zo dat je verbruik van gwl laag zal zijn als je maar 4 maanden per jaar thuis zult zijn,je krijgt hiervoor aan het einde van het jaar een eindafrekening en deze zal dan aangepast worden aan je verbruik.

Ook de motorrijtuigenbelasting en verzekering gaat gewoon door of je moet je auto ergens op een privé terrein kunnen plaatsen en telkens je auto schorsen,maar of dit 4 x per jaar kan weet ik niet.

Het lijkt mij wel dat je de vierde maand doorbetaald krijgt,maar dit kun je het beste aan je toekomstige werkgever vragen als het eenmaal zo ver is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! De huur betalen vind ik verder geen probleem. Dat is wel zo logisch als mijn spullen erin staan. Maar kan ik niet vooraf aangeven dat ik een lage GWL ''bundel'' krijg? En qua auto's en motoren is er echt geen andere oplossing?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee in principe wordt je voor een bedrag geschat als je ergens komt te wonen en pas bij de eindafrekening gaan ze naar je verbruik kijken en het maand bedrag aanpassen. Zolang je auto op de openbare weg staat,zal je gewoon motorrijtuigenbelasting en verzekering moeten betalen. Vergeet ook niet dat de gemeentelijke belastingen gewoon door gaan zoals rioolheffing,waterschapbelasting enz....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!

Andere antwoorden (1)

Het is mooi wat je wilt, dus ga er voor.

Maar er is nu op dit moment nog geen zinnig woord te zeggen over wat jouw arbeidsvoorwaarden zullen zijn
tegen die tijd dat je de baan hebt op dat schip.

Dat zal van de maatschappij afhangen
van de dan geldende CAO,
van de dan geldende arbeidsvoorwaarden.
Van het contract wat je dan afsluit.
Misschien zijn dat kortdurende contracten en krijg je niets betaalt als je niet werkt. Maar verdien je genoeg om die periode te overbruggen.
Wie zal het zeggen?

Hoe jij je thuissituatie tegen die tijd regelt is ook nog
niet te voorspellen.
Huur je iets, dan gaat de huur door.
Koop je iets, dan moet de hypotheek worden afgelost.

Dan kun je nu nog niet regelen.

Hier vind je informatie en rederijen met cruiseschepen:
http://www.cruiseweb.nl/werkenopeencruiseschip.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord. Wat betreft mijn arbeidsvoorwaarden heb je inderdaad gelijk ja. Maar kan je misschien wat meer vertellen over de belastingen en dergelijke in mijn geval? Dat is toch wel een punt waar ik vaak aan denk. Verder pieker ik er niet over om mijn droom waar te maken, maar toch.