En / of rekening

Mijn vriend en ik gaan een huis kopen., Volgens mij is het dan gebruikelijk om een en / of rekening te hebben. Nu hebben we allebei een girorekening. Zelf zit ik er aan te denken om van beide rekeningen en / of rekeningen te maken en dus niet een derde rekening te openen als en / of rekening. Maar is dit verstandig?

Toegevoegd na 4 dagen:
zo als het er nu uitziet houden we beide onze rekening die dan weer gezamenlijke rekeningen worden. Alle kosten mbt het huis gaan van mijn rekening af en van het salaris van mijn vriend wordt een groot deel weer op mijn rekening doorgestort.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

ja hoor, zo hebben wij het ook.
wij hebben beide onze eigen rekening gehouden maar er een en/of van gemaakt.
13 jaar geleden
hier thuis hebben mijn ouders samen 1 rekening, en me vader apart 1 en me moeder net zo.

het huis staat op mijn moeders naam, zodat als ze mochten scheiden, mijn moeder hier zou kunnen blijven wonen(met kinderen, ik dus).

de rekening van mijn vader gebruiken we voor primaire behoefte, voedsel etc.
de rekening van mijn moeder gebruiken we voor duurdere uitgaven, nieuwe wasmachine bijvoorbeeld, of vakantie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou een aparte rekening openen.

Op die rekening stort je de bijdrage voor de maandelijkse kosten (Welke je op basis van 50-50 split, of op basis van inkomsten verhouding kan opdelen). Dan hou je elk je eigen rekening, waar je eigen geld hebt. Dan kan je EN zelf besluiten wat je leuke dingen vindt EN je kan elkaar af en toe verassen met wat leuks wat niet van het 'huishoudgel' komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt een e/of openen. Allereerst zou je jullie relatie op papier kunnen zetten bij een notaris. Het is goedkoper dat te doen direct met transporteren van de hypotheekakte.

Bij de notaris maak je afspraken wie er wat betaald (of alles 50/50). Heel eigenlijk open je daarna pas de en/of - hoewel veel mensen het toch anders doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een + voor je. En niet alleen omdat je er om gevraagd hebt! ha ha ha.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-) Dat heb je goed onthouden :-)
Ik zou toch echt gewoon een 3e rekening openen die als en/of-rekening dient en waar alle gezamenlijke zaken van betaald worden. Dan houden jullie toch zeggenschap over jullie eigen rekening. Mocht de relatie ooit stuklopen is uit elkaar gaan op die manier veel makkelijker. Misschien vinden jullie die reden op dit moment onzin, maar je weet natuurlijk nooit hoe het leven loopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt helemaal af van jullie situatie. Hebben jullie een samenlevingscontract, is alles gezamenlijk qua financien of is de hypotheek jullie enige gezamenlijke financiele overeenkomst? Praktisch gezien: beschouwen jullie jullie inkomsten apart en is ieder verantwoordelijk voor een eigen deel van de hypotheek en andere kosten of gaat alles op 1 hoop en wordt daar alles (dus niet alleen het huis, maar ook het eten, de telefoon, de vakantie, hobby enz ) van betaald. Is het zo dat als hij een schuld heeft of neemt of een afbetalingsregeling aangaat om bijvoorbeeld een auto te kopen, dat dan ook meteen jouw schuld wordt? Zolang jij niet verantwoordelijk wil zijn voor inkomsten en uitgaven van hem, zou ik altijd een aparte rekening houden en alleen een en/of rekening nemen voor die zaken die gezamenlijk gaan, die duidelijk afgesproken zijn. Als je besluit om te leven zoals bij een huwelijk waarbij je kunt kiezen voor gemeenschap van goederen, dan kun je net zo goed een gezamenlijke rekening nemen, waar dan alle inkomsten op binnenkomen en ook alle uitgaven op uitgaan, dat is wel zo overzichtelijk en dan kan de een ook niet iets doen waar de ander geen weet van heeft of zelfs maar toestemming voor heeft gegeven.