wanneer vrijstelling bijstand?

k ben sinds kort weg bij mijn ex-partner omdat hij mij mishandelt heeft.ik heb samen met hem een kindje..

Nu woon ik tijdelijk bij mijn zus in en ben ik opzoek naar een huis en werk , daardoor moest ik na het uvw.

Daar werd mij vertelt dat ik nog een opleidingsplicht heb tot mijn 27 ste en aangezien ik nog 25 ben ik dat dus verplicht. Ik zou studiefinanciering krijgen maar daar zit wel een lening van 500 euro per maand bij, anders heb ik nooit genoeg inkomen per maand.En voor de rest krijg ik dan geen bijstand. Nu blijkt het dat ik zwanger ben en nu ben ik benieuwd of ik nog die opleidingsplicht moet doen of dat ik een vrijstelling kan krijgen van opleiding of werk ?

Ik hoop dat iemand hier misschien een antwoord op heeft.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een alleenstaande WWB-er met een kind tot 5 jaar heeft op grond van artikel 9a WWB op verzoek recht op een tijdelijke ontheffing van de arbeidsplicht. Hierbij geldt dat de gemeente een WWB-er een voorziening (zoals een scholingsaanbod) moet aanbieden gericht op het behoud of vergroten van zijn of haar geschiktheid op de arbeidsmarkt.

N.B: Artikel 9a wordt sporadisch toegepast. Veel klantmanagers hebben ervoor gekozen de alleenstaande ouder niet actief te informeren over hun recht op ontheffing op grond van artikel 9a. De focus is immers gericht op werk. Ook een scholingsaanbod wordt niet altijd gedaan, want zo'n aanbod kost geld. Lees onder: artikel 9a WWB en verder.

------------------------------------------------------------------------------------
Bron: googel op: WWB-er + arbeidsplicht. Het eerste PDF-bestand luidt: Kamerbrief onderzoek ontheffing arbeidsplicht WWB-er. Dit is een recent bericht van zo'n 2 maanden gelden.
fisbel