Hoe kun je EENVOUDIG de koers van een euro t.o.v. een Libanese pond berekenen?

Is er een handig trucje om simpel te berekenen hoeveel iets in euro kost wanneer je in Libanon iets in pond (geld) vermeld ziet staan?

2 jaar geleden
1.4K
ronron1212
2 jaar geleden
https://www.wisselkoers.nl/lebanese_pond
Antoni
2 jaar geleden
@Piacenza, ik weet niet waarom je de vraag stelt, maar misschien heb je (ook) iets aan een overzicht van actuele prijzen van allerlei dagelijkse producten in Libanon. Die vind je onder meer op Numbeo.com en op Expatistan.com. Zie https://www.numbeo.com/cost-of-living/country_result.jsp?country=Lebanon&displayCurrency=EUR en https://www.expatistan.com/cost-of-living/country/lebanon?currency=EUR.
Piacenza
2 jaar geleden
Bedankt voor alle hulp. Ik heb altijd grote moeite met hoofdrekenen gehad, vandaar mijn vraag naar een trucje. Eigenlijk zonder daar de telefoon/calculator bij nodig te hebben... Als ik de links van Antoni bekijk, is Libanon ongeveer even duur als NL. Een cappuccino ook al rond de € 3,-. (Numbeo). Maar die prijzen vermeld op de site van Expatistan vind ik lastiger te duiden: Er staan zo'n enorme prijzen bij. Klopt dat wel of lees ik die cijfers verkeerd?
Antoni
2 jaar geleden
@Piacenza, de bedragen die je ziet op Numbeo.com en Expatistan.com zijn gebaseerd op bijdragen/data van gebruikers van de websites. Je zou ze daarom moeten gebruiken als een indicatie van de prijzen in Libanon. Er kunnen fouten zitten in de aangeleverde gegevens. Overigens is er, voor zover ik weet, momenteel (in 2022) een heel grote economische en politieke crisis in Libanon. Ik ga ervan uit dat er daardoor ook een grote inflatie is. De crisis was al gaande vóór 2020, maar werd door de grote explosie in de haven van Beiroet op 4 augustus 2020 nog vergroot. Prijzen kunnen door de crisis snel hoger worden. De recente televisieprogramma's van Danny Ghosen over Libanon (onder meer 'De slag om Libanon') geven een duidelijke indruk over de situatie waarin Libanon verkeert.
Antoni
2 jaar geleden
@Piacenza, mocht je overwegen naar Libanon te (gaan) reizen, lees dan ook de reisadviezen op https://www.nederlandwereldwijd.nl/reisadvies/libanon, zo raad ik je aan!
Piacenza
2 jaar geleden
Merci voor de tips, Antoni! Ik ben me bewust van de gevaren, maar ik ga. Heb 'r zin in. Tickets al in huis... :-). Met betrekking tot de prijzen/koersen: Ik meende dat een land juist - voor buitenlanders met sterke valuta - goedkoper werd bij enorme inflatie? Meer ponden/liras voor 'n euro?
Piacenza
een jaar geleden
Beste mensen, zie ook mijn nieuwe vraag "Welke waarde heeft LBP 156.93 in euro?". Niemand lijkt 't te weten... Jullie?

Antwoorden (3)

Je moet eerst de wisselkoers weten op een bepaald moment.
Stel 1 euro = 1.637,52 Libanese pond.

Dan deel je de prijs in Libanese ponden door de koers en weet je het bedrag in euro.

Stel: iets kost 10.000 Libanese pond. Dan kost het bij de vermelde koers;
(10.000/1.637,52) = eur 6,10
Computoon
2 jaar geleden
Griffin
2 jaar geleden
éénvoudig als in zonder rekenmachine bedoelt de OP denk ik, want het truukje met de rekenmachine kent iedereen.
Ik neem aan dat je niet exact hoeft te weten wat het bedrag is maar dat je enigszins een beeld wilt hebben wat iets kost.

Misschien is dit eenvoudig (genoeg). Voorbeeld £ 5250,=.
- laat de laatste drie cijfers weg -> 5.
- deel dit door de helft en ruim wat naar boven af (of vermenigvuldig met 0,6).
Dan kom je uit op een bedrag van ongeveer € 3,-.
SimonV
2 jaar geleden
Inekez1
2 jaar geleden
- laat de laatste drie cijfers weg?? Het maakt nogal uit of iets £ 1120,00 kost of £ 1990,00.
Ik neem aan dat je een telefoon bij je hebt. Pak de rekenmachine-app en doe het bedrag in Libanese pond x 0,0006. De koers wisselt regelmatig een beetje, dus controleer wat het is op het moment dat je het nodig hebt. (Zie link, klik op de 2 pijltjes tussen euro en pond om te wisselen van euro > pond naar pond > euro)

Wil je gewoon hoofdrekenen?
Dan delen door 10.000, afronden naar hele getallen en vermenigvuldigen met 6. Als het om kleinere bedragen gaat kun je beter afronden op 1 of 2 cijfers achter de komma, anders wordt de onnauwkeurigheid te groot.

Als het goed is heb je op de basisschool de tafel van 6 uit je hoofd geleerd. Weinig gebruikt in de jaren daarna, dan ben je het wellicht weer vergeten. Maar als je het nu weer regelmatig nodig gaat hebben, loont het de moeite om de tafels weer even een paar keer op te dreunen. Je zult zien dat je in elk geval bij een deel van de prijzen dan heel snel ziet wat het kost in euro's. Voor de lastigere bedragen kun je dan alsnog je telefoon pakken.