De aannemer waar ik voor werk heeft de komende 3 mnd weinig werk. Hij wil mijn vaste dienstverband 3 maand in een flexcontract omzetten mag dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Het algemene uitgangspunt is dat een werkgever arbeidsvoorwaarden / een functie niet zomaar mag wijzigen zonder voorafgaande toestemming van u. Er zijn echter uitzonderingen: Is een eenzijdig wijzigingsbeding overeengekomen, dan heeft de werkgever geen voorafgaande toestemming nodig van de werknemer om de arbeidsvoorwaarden te wijzigen.

Het wijzigingsbeding dient schriftelijk te zijn overeengekomen. Het beding kan staan in de arbeidsovereenkomst of in de CAO die van toepassing is.

De werkgever dient een zwaarwichtig belang te hebben bij de wijziging, bijvoorbeeld om een mogelijk faillissement of ontslagen af te wenden. En dit werkgeversbelang dient zwaarder te wegen dan het belang van u als werknemer. Het belang van de werknemer dient dan te wijken. Indien geen eenzijdig wijzigingsbeding is vastgelegd, zijn er echter ook nog wel mogelijkheden voor de werkgever.

In de rechtspraak zijn verschillende uitspraken gedaan. Soms in het voordeel van de werkgever, soms in het voordeel van de werknemer. Zie de situaties in de link (bron)
fisbel