Moet ik belasting betalen over 12 maanden reiskostenvergoeding wat in 1x betaald wordt?

Ik kwam er vandaag achter dat ik al een jaar geen reiskostenvergoeding heb ontvangen van mijn werkgever.

Doordat ik afgelopen jaar minder gewerkt heb en ook minder nachtdienst heb gedraaid heb ik dat niet door gehad, ik dacht dat mijn lagere loon daardoor kwam.

Nu ga ik dit maandag rechtzetten. Maar mijn vraag is dus, wanneer dit bedrag alsnog wordt uitgekeerd en we hebben het over bijna €5.000,- moet ik daar dan extra belasting over betalen?

2 jaar geleden
1.2K
crispy
2 jaar geleden
Uitgangspunt bij de fiscus is altijd dat een vergoeding voor gemaakte kosten niet belastbaar is. Reiskostenvergoeding (mits binnen de daarvoor aangegeven kaders) valt daar ook onder.
Maar ik weet niet hoe het zit als je met terugwerkende kracht, dus over een ander jaar waarvoor je al belastingaangifte hebt gedaan, alsnog die vergoeding krijgt.
HannekeJanssen
2 jaar geleden
Ik denk dat de belastingaangifte over 2021 nog moet gebeuren (of in ieder geval nog kan worden aangepast...)
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Ik moet de belastingaangifte idd nog doen.
crispy
2 jaar geleden
Wellicht valt die reiskostenvergoeding geheel buiten de jaaropgave (dat vermoed ik wel, behalve als er een constructie is met bijv. bedrijfsauto en/of reistijdvergoeding) en dan heeft de fiscus er helemaal niets mee te maken. Want het is dan geen inkomen, alleen een vergoeding voor gemaakte kosten van eigen auto of OV.

Antwoorden (2)

De eerste 19 cent per kilometer is belastingvrij. Alle bedragen die daar boven komen worden wel belast. Het gaat er dus om hoeveel kilometers je gereden hebt/gereden zou hebben.
jc54
2 jaar geleden
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Ongeveer 30.000 km met eigen vervoer. Ik heb geen lease of bedrijfsauto.
Uitgaand van de door jou genoemde 30.000 km (waarbij ik ervan uitga dat dit een jaarkilometrage is) heeft het geen belastinggevolgen.
Eur 5 000/30.000 = eur 0,167/km. Dat is niet meer dan eur 0,19/km dus onbelast.
Computoon
een jaar geleden