Is een bankbiljet zonder geldig serienummer nep geld is het echt?

Hallo ik heb net iets verkocht op marktplaats en het geld heeft geen geldige serie numer kan het geld dan echt zijn of is het dan nep

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2K
AnnBoo8146
2 jaar geleden
Ik neem aan dat het om papiergeld gaat, omdat er op muntgeld geen serienummer staat.
Kijk dan even op de site van de Nederlandse Bank over de echtheidskenmerken. Daar staat ook wat je kunt doen, als het biljet vals blijkt te zijn.
https://www.dnb.nl/betalen/valse-eurobiljetten/
SentWierda
2 jaar geleden
Transacties via Marktplaats hebben nogal eens te maken met oplichting.
Tik op Google in: -oplichting marktplaats- en je krijgt vele resultaten.
Zoals oplichting met vals geld. Zie nr. 8 (van de in totaal 10 bekendste oplichtingstrucs via Marktplaats) in de volgende link:
https://www.plusonline.nl/marktplaats
Antoni
2 jaar geleden
@Cedrique645, hoe weet je zo zeker dat het geld geen geldig serienummer heeft? Ik zou niet eens weten hoe ik dat zou kunnen concluderen.
SentWierda
2 jaar geleden
1. Een bankbiljet zonder serienummer is geen echt bankbiljet - in elk geval niet een bankbiljet dat in omloop had mogen worden gebracht.
2. Een bankbiljet met serienummer is lang niet altijd een echt bankbiljet. In 2020 is iemand aangehouden en veroordeeld omdat hij vele bankbiljetten van 50 euro met hetzelfde serienummer in zijn bezit had. Hij probeerde ze uit te geven in supermarkten, met een wisseltruc: hij betaalde (het was een gering bedrag: een paar dubbeltjes) eerst met een echt bankbiljet, bedacht zich snel en zei met munten te kunnen betalen. Maar hij had te weinig munten. Het inmiddels teruggekregen echte 50 eurobiljet verwisselde hij vervolgens met een ander biljet om daarmee te betalen. Dat andere biljet, bleek later, was een van vele met een gelijk serienummer. De truc lukte 5 keer. Bij fouillering had hij 18 biljetten op zak met hetzelfde serienummer.
Bron: www.rechtspraak.nl
De jurisprudentie heeft als kop:
Op de rol: 'Die biljetten hebben allemaal hetzelfde nummer'
Antoni
2 jaar geleden
@Cedrique645, als er een normaal uitziend serienummer op een bankbiljet staat, kan een gewone consument toch niet zien of dit wel of niet een geldig nummer is?
LeonardN
2 jaar geleden
@Antoni https://nl.eurobilltracker.com/faq/?command=4096;tab=4#:~:text=Het%20serienummer%20op%20elk%20Euro,het%20uitgeven%20van%20het%20biljet. Het serienummer op elk Euro biljet bestaat uit één letter en 11 cijfers of twee letters en 10 cijfers (nieuwe reeks Eurobiljetten). De eerste letter geeft aan welk land verantwoordelijk is voor het uitgeven van het biljet. Stel je nu een eurobankbiljet voor met 3 letters en 9 cijfers op de plek waar het serienummer staat.
Of een biljet waar geen letters en cijfers staat op de plek waar het serienummer hoort te staan.
Die zijn dus voor een consument met deze informatie vrij goed als vals te onderscheiden.
Antoni
2 jaar geleden
@LeonardN, dank voor je reactie, maar ik schreef over een normaal uitziend serienummer. Jij beschrijft in jouw reactie alleen afwijkende serienummers of ontbrekende serienummers. Ik weet nog steeds niet hoe Cedrique645 er zo zeker van is dat het door hem ontvangen geld geen geldig serienummer heeft.

Antwoorden (1)

Het kan een gestolen biljet zijn. In 2017 werden er voor zeker 10 miljoen euro aan bankbiljetten gestolen bij drukkerij Joh. Enschedé. Ook verdwenen er biljetten zonder serienummer.
Als het geen geldig nummer heeft, is het nep.
SimonV