Veelal om je naar de winkel te lokken. Mensen gaan naar de winkel omdat er een aanbieding is en kopen dan toch meer dan alleen de aanbieding. Zo werken aanbiedingen vanuit winkelketens.
Maar je hebt ook aanbiedingen vanuit fabrikanten. Deze bieden hun producten dan goedkoper aan in winkels (in samenspraak met de verkopende partij). Hierdoor zijn consumenten geneigd een product te kopen om te proberen.
En wat blijkt uit onderzoek? Meestal wordt een soortgelijk product de weken daarna nog steeds in een hogere oplage verkocht.

Daarbij zorgt een aanbieding ook weer voor naamsbekendheid!

Een aanbieding lijkt heel doorzichtig, maar er zijn vaak achterliggende gedachtes waaruit blijkt dat aanbiedingen en reclames wel degelijk effect hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Om mensen te verleiden het te gaan kopen. Dat is goed voor de economie. Als je iets al een tijdje graag wilt hebben maar het eigenlijk te duur vindt, dan trekt het je over de drempel als je ziet dat het in de aanbieding is.
Amadea
11 jaar geleden
Om mensen naar je winkel te lokken. Ik kom nooit bij de ah alleen als ze 99 cent route hebben. Je komt voor de aanbieding maar gaat met veel meer naar huis. Of je ziet een aanbieding stond niet op je boodschappenlijst maar hierdoor doe je wel sneller een impuls aankoop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aanbiedingen en dan denk ik aan webshops, willen je graag als vaste klant zien te krijgen. En een kortingscoupon/waardebon is dan de aanbieding.
Als je een abbonement ergens wil nemen, kun je daar handig op inspelen door een proefexemplaar te bestellen. Als je dan rustig enkele maanden wacht, komt de uitgever met een voor jou passende en persoonlijke aanbieding.
Aanbiedingen kunnen ook dienen als introductie van een nieuw produkt.
Dus er hoeft helemaal niets negatiefs aan te zitten. Zoals in de vorige antwoorden wordt gegeven.