man 39 13,5 jaar in dienst bij de zelfde werkgever en maar 6 functie jaren ??? Hoe kan dat ???

Hallo ik werk al een ruime tijd voor de zelfde werkgever . En ben leidinggevende monteur bij een luchtkanalen bedrijf . En zit nu in functieschaal 7 en heb maar 6 functiejaren hoe kan dit ????

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.3K
ronron1212
7 jaar geleden
In je cao staat tot welke functie schaal je kunt groeien. Waarschijnlijk is 7 de hoogste schaal waarin je beloond kan worden.

Antwoorden (2)

Functiejaren worden vooral gebruikt bij het inschalen van werknemers. Vaak heten ze ook ervaringsjaren, opgedaan bij een andere werkgever. Ze zorgen ervoor dat je niet helemaal onderaan de loonschaal van de functie wordt ingedeeld, als je al wat ervaring hebt. Dat kan problemen opleveren voor mensen die een tijdje uit het arbeidsproces zijn geweest. Denk aan herintreders: als zij altijd bij stap nul of één worden ingedeeld, kan dat leiden tot indirecte discriminatie. Vuistregel is: ook onbetaalde ervaring die van belang is voor het werk, behoort mee te tellen voor het bepalen van het salaris.

Blijkbaar heb je in die ruim dertien jaar nog niet zoveel ervaring opgedaan als voor die tijd had gekund, maar presteer je op het niveau van iemand die nog maar zes jaar in die functie gewerkt heeft.
Amadea
7 jaar geleden
Functiejaren zijn iets anders dan dienstjaren. Dienstjaren is het aantal jaar dat je bij je baas werkt (bijna 14 dus). Functiejaren ie een uitdrukking van de hoeveelheid ervaring die jij hebt in die specifieke functie. Het is ook het aantal treden (of percentage van het maximum loon dat je in die schaal kunt krijgen) dat je hebt bereikt binnen de salarisschaal waarin je zit.

Als je van de ene naar de andere functie gaat binnen een bedrijf en die andere functie heeft een hogere salarisschaal dan ga je vrijwel nooit 1 op 1 over (bv in schaal 1 zit je op niveau 8, in schaal 2 kom je dan niet op 8 maar op niveau 5 - of ga je van functiejaren 10 naar 6). Hierdoor krijg je nog steeds hetzelfde salaris (of een beetje meer).

Hierdoor heb je een langere doorgroeimogelijkheid met je salaris en heeft je werkgever ook de kans om te beoordelen of je wel geschikt bent voor je nieuwe functie. Mocht dat niet zo zijn dan kun je terug naar je oude schaal zonder direct heel veel salaris in te leveren.