Als he handseld op de beurs heb je dan ook recht op je uitkering als je werkeloos ben ?

Een vage kennis maak iedereen wijs dat hij geen uitkering krijg opdat hij handelt op de beurs en hij is werkeloos klop dit verhaal ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Beleggen
2K
MarBet
6 jaar geleden
Als hij daar voldoende inkomsten uit haalt wel. Je hebt alleen recht op bijstandsuitkering als je onder een bepaalde inkomensgrens zit en daarnaast je vermogen lager is dan een bepaald bedrag. Als hij daarboven zit, heeft hij inderdaad geen recht op bijstandsuitkering. Terecht ook, want hij kan zichzelf blijkbaar onderhouden, dus hoeft de samenleving dat niet te doen.
ronron1212
6 jaar geleden
Voor ww gaat dat niet op @Marbet.
Als hij een gewoon dienst verband had krijgt hij na ontslag gewoon ww.
tinus1969
6 jaar geleden
@ronron1212 dat laatste vraag ik me af. WW krijg je alleen als je beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt; en dat kan niet als je tegelijk aan beurshandel doet.
ronron1212
6 jaar geleden
@tinus1969 beurshandel kun je in je vrijetijd doen . Als hij dit als werk deed en daarvoor betaald werd dus een baan hand waar gewoon belasting over werd betaald dan heeft hij recht op ww. dat hij beschikbaar moet zijn voor werk is logische maar als je geen baan meer hebt ben je dat.
tinus1969
6 jaar geleden
@ronron1212, maar zo werkt dat niet met uitkeringen. Iets anders doen (ook bv vrijwilligerswerk) = niet beschikbaar zijn.
ronron1212
6 jaar geleden
@tinus1969 wie zegt dat hij vrijwilligerswerk doet of iets anders? Ik ga er gewoon vanuit dat hij een betaalde baan had niets meer en niets minder. Anders moeten ze even meer informatie toevoegen. Daarnaast met toestemming van het uwv mag je vrijwilligerswerk doen.
tinus1969
6 jaar geleden
@ronron1212; het gaat er om, dat als je werkloos bent, je niet zomaar andere activiteiten mag ontplooien. En vergis je niet, die beperking gaat heel ver.
ronron1212
6 jaar geleden
@tinus als je in de ww zit en je hebt een aantal aandelen en daar doe je handel mee op de beurs is dat gewoon toegestaan. Je krijgt een ww uitkering als je niet door je eigen schuld zonder werk komt. Je moet solliciteren en beschikbaar zijn voor werk.
tinus1969
6 jaar geleden
@ronron1212, een uitkeringsinstantie zal grote vraagtekens zetten bij de combinatie van inkomsten en tijdsbeslag. Je hebt inkomen uit die aandelen? En dat handelen kost ook tijd? Dat betekent korten.
Je mag als WW-ontvanger bv ook niet actief zijn in een eigen onderneming (als ZZP-er). Dat mag eigenlijk alleen, als je dat al deed voordat je werkloos werd.
ronron1212
6 jaar geleden
@tinus1969 een aandelenportefeuille is vermogensbeheer en daar heeft de ww niets mee te maken. Dan ben je nog geen zzp-er.
tinus1969
6 jaar geleden
@ronron1212, je mist het putn. Een uitkerende instantie redeneert heel simpel: je hebt inkomen (uit aandelenhandel), dat inkomen binnenharken kost tijd, dus ben je niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt. Beschikbaar voor de arbeidsmarkt is een eis, dus geen uitkering.
ronron1212
6 jaar geleden
@tinus1969 als je dat al deed voor je ww had hebben ze daar niets mee te maken. Zolang jij maar beschikbaar bent voor werk en dat niet weigert
tinus1969
6 jaar geleden
@ronron1212; inderdaad, als je dat al deed VOORDAT je een uitkering aanvroeg. Dat schreef ik eergisteren dus ook al.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het is onduidelijk wat voor soort uitkering dit betreft. Als het de bijstand betreft, kan dit inderdaad kloppen, omdat je maximaal 6.000 vermogen mag hebben en bij serieus handelen op de beurs zit je hier al snel boven.

Antwoorden (1)

Onzin. Een uitkering WW via de UWV hangt af van je arbeidsverleden. Het handelen op de beurs als particulier heeft hier niets mee te maken.