Zijn er ook zeer vermogenden die niet in de Quote 500 staan?

Zijn er ook zeer vermogenden die -uiteraard legaal hebben verdiend-, maar niet in de Quote 500 staan? Wellicht wil niet iedereen in de spotlights? En is er van hun kant iets tegen te doen, wanneer het blad bijvoorbeeld zegt dat ze het eigen vermogen hebben berekend op basis van gepubliceerde/officiële stukken (jaarverslagen e.d.)?

2 jaar geleden
2.2K
SentWierda
2 jaar geleden
Toch ben ik benieuwd of er een reden is voor deze vraag.
Is er mogelijk iemand (een bekende?) die tot nu toe is ontsnapt aan de speurneuzen van Quote? Quote zelf noemt het: 'uitermate genant als we iemand jaren over het hoofd zien' (uitgave 2019, pag. 71). Genant omdat ze jarenlang miljardair Remon Vos over het hoofd hadden gezien..
teusvh
2 jaar geleden
Lang niet alle gegevens zijn openbaar. Zo weet bijvoorbeeld niemand hoeveel gouden munten jij en ik door de jaren heen hebben gespaard, en thuis in de kluis gelegd. Zo weten we bijvoorbeeld dat er tientallen bitcoin-'whales' zijn, die ruim boven een vermogen van een miljard zitten. Maar onbekend is wie precies. Ook zijn er enkele stinkend rijke families die hun vermogen zo goed hebben verstopt dat ook Quote er slechts naar kan raden. De familie Rothschild bijvoorbeeld.
SentWierda
2 jaar geleden
@teusvh. Die paar gouden munten?
De familie Rothschild lijkt me niet zo'n goed voorbeeld. Het gaat bij de Quote 500 uitsluitend om mensen met een Nederlandse nationaliteit.
En bitcoins zijn ook niet zo'n goed voorbeeld. Het ene moment ben je rijk, het andere moment is het verdampt. Zoiets als gebakken lucht. Neen, dan kun je beter gebakken klei hebben. Niet voor niets zijn velen rijk geworden met stenen - die kunnen niet verdampen.

Het beste antwoord

Het is mogelijk dat er zeer vermogenden zijn die niet in de Quote 500 staan. Dat hangt ervan af hoe goed de redactie zijn werk heeft gedaan.

Maar er valt niet veel aan te willen om er wel of niet in te komen staan. Dat wordt bepaald door de onderzoeksresultaten van de redactie. We hebben immers vrijheid van drukpers en vrijheid van meningsuiting al blijft ieder verantwoordelijk voor wat hij zegt en doet. Als de journalisten verstandig zijn, toetsen ze de bevindingen uit hun onderzoek vooraf bij de onderzochte personen. Het kan best zijn dat die niet blij zijn met publicatie maar dan kunnen ze in het slechtste geval naar de rechter om rectificatie en schadevergoeding te eisen als de gepubliceerde gegevens onwaar zijn.
Computoon
2 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Alle zeer vermogenden staan in principe in de Quote 500. Daar is niets tegen te doen - ook niet als je bijv. Van Oranje-Nassau (als familie of als persoon) of De Mol heet.
'In principe' heeft betrekking op het speurvermogen van Quote. Soms lukt het iemand die miljardair is om jarenlang onder de radar te blijven - maar uiteindelijk vindt Quote hem of haar. Zoals vastgoedmiljardair Remon Vos. (Bron: Quote 500/2019, pag. 71.)
Er is wel een mogelijkheid om er onderuit te komen. Quote geeft die zelf aan, als tip: 'Zoals altijd benadrukken we weer dat opname in de Quote 500 een vrije keuze is. Wie dat niet wil, kan Giro 555 gebruiken om zijn vermogen af te romen.'
Voor alle duidelijkheid: af te romen tot nummer 501. Dus net te weinig om de kolommen van Quote te halen. (Bron: Quote 500/2020, pag. 48.)